Na wstępie powiem kilka słów o Fundacji - "Program zdrowia emocjonalnego", założonej w grudniu 1998 roku przez Irenę Koźmińską, żonę ambasadora Polski w USA, która pełni w niej funkcję prezesa.
Celem fundacji jest ochrona i wspieranie zdrowia psychicznego, umysłowego oraz moralnego dzieci i młodzieży w Polsce poprzez działania oświatowe, edukacyjne, organizacyjne, promocyjne i lobbystyczne.
Fundacja ściśle współpracuje ze swą amerykańską odpowiedniczką, Fundacją
"Child Awarennes Program for Poland". Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem obu fundacji była głośna konferencja "Jak kochać dziecko - nowe odkrycia psychologii", która odbyła się w Warszawie w maju 1999 r., gromadząc ponad 400 osób, w tym przedstawicieli 8 krajów postkomunistycznych. Mówcami na konferencji byli światowej sławy psycholodzy i psychiatrzy, autorzy międzynarodowych bestsellerów.
We wrześniu 2000 r. Fundacja rozpoczęła w Toruniu pilotażowe programy edukacyjno-profilaktyczne: "Dzieciństwo na całe życie", w przedszkolach oraz "Szkoła z charakterem" w szkołach podstawowych i gimnazjach.
W ramach tych programów wychowawcy, nauczyciele i rodzice zapoznają się z podstawami wiedzy psychologicznej oraz zdobywają umiejętności niezbędne do budowania dobrych relacji z dzieckiem, tworzenia warunków dla jego pełnego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego, moralnego i społecznego. Program dla przedszkoli jest też wprowadzany w Łodzi.
1 czerwca 2001 r. Fundacja zainaugurowała kampanię społeczną "Cała Polska czyta dzieciom", której celem jest uświadomienie ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego oraz stworzenie nawyku codziennego czytania dzieciom przez co najmniej 20 minut w domach, przedszkolach szkołach, szpitalach, świetlicach.
Każde dziecko, bez względu na wiek, powinno mieć codzienny kontakt z książką.
Obok każdego dziecka powinien być dorosły, który mu poczyta, chociażby 20 minut w ciągu dnia lub przed snem. Głośne czytanie w domu, w przedszkolu, w szkole może być przyjemną rutyną. Przekonajmy zatem rodziców, wychowawców i nauczycieli, że to, co dzisiaj zainwestują w moralny i intelektualny rozwój dziecka zwróci się po kilkunastu latach.
Codzienne czytanie rozwija język, wzbogaca słownictwo, uczy umiejętności mówienia i słuchania, kształtuje wrażliwość moralną dziecka, doskonali pamięć. Jest to droga do wiedzy i wykształcenia. Dziecko, któremu się regularnie czyta, poświęca mu się czas, będzie mądrzejsze, poczuje się ważne, nabierze wiary w siebie. Samouznanie - to podstawa osiągnięcia sukcesu w życiu. Wszystko co robimy, jakie podejmujemy decyzje, zależy od tego, co o sobie myślimy - czy sięgamy wysoko, czy uważamy, że nic się nie uda. Samouznanie - to ważna kwestia, należy zatem zadbać, by czytanie odbywało się zawsze w miłej atmosferze. Tylko to, co robimy w atmosferze szacunku i miłości i co kojarzy się z przyjemnością, ma szansę na sukces. Inwestujmy już teraz w rozwinięcie u dziecka pasji do książek.
Dziecku trzeba długo pomagać, żeby stało się zapalonym czytelnikiem. Czas spędzony z książką musi mu się kojarzyć z radością i z przyjemnością, z fascynującą przygodą, z bliskością rodziców. Jest to też sposób na budowanie silnych więzi. Razem spędzony czas i rozmowy, gdzie książka jest punktem wyjścia, dają dziecku siłę, a nastolatkom pozwalają uporać się z problemami wieku dojrzewania, m.in. z presją, jaką wywiera masowa kultura oraz rówieśnicy. Czytanie daje możliwość czerpania wzorców z właściwego źródła.
Propagowana przez media kampania "Cała Polska czyta dzieciom" zobligowała i nas bibliotekarzy Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Łodzi do włączenia się z propozycjami ciekawych książek dla dzieci, zgłoszenia ulubionych tytułów.
Jakie książki wybierać do czytania? Najważniejsze, by książka była ciekawa dla dziecka, miała pozytywny przekaz moralny, unikała stereotypów, była napisana poprawną polszczyzną. Dziecko, któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwija się jego zdolność koncentracji, chęć poznawania świata, zainteresowania. Zaplanujmy więc czas na wspólne czytanie, jeśli chcemy wychować ludzi myślących!
Oto przykładowa lista
wybranych rekomendowanych lektur polecanych dla dzieci:
wiek 0 - 4 lat
1. Berowska M.:
- Jamnik na medal
- Królik na medal
2. Brzechwa J.:
- Wiersze i bajki
3. Chotomska W.:
- Czerwony, Zielony, Żółty, Niebieski
- Dlaczego ciele ogonem miele
- Gdyby Tygrysy jadły irysy
- Pingwinek
- Słoniątko
- Wiersze dla dzieci
- Wyliczanki, zgadywanki, wierszowanki Kubusia Puchatka
4. Czapek J.:
- Opowieści o piesku i kotce
5. Grabowski S, Nejman M.:
- Przygody kota Filemona
6. Janczarski Cz.:
- Awantura w kinie
- Miś Uszatek
- Wędrówki Misia Uszatka
7. Inkiow D.:
- Ja i moja siostra Klara
8. Konopnicka M.:
- Co słonko widziało
- Maria Konopnicka dla najmłodszych
- Na jagody
- O Janku Wędrowniczku
- Szkolne przygody Pimpusia Sadelko
- Wiersze i wierszyki
9. Krueger M.:
- Apolejka i jej osiołek
10. Krzemieniecka L.:
- Z przygód krasnala Hałabady
11. Lindgren A.:
- Dzieci z ulicy Awanturników
- Ja też chcę mieć rodzeństwo
- Lotta z ulicy Awanturników
12. Łochocka H.:
- O wróbelku Elemelku
13. Polscy autorzy dla trzylatka
14. Polscy autorzy dla czterolatka
15. Siwek J.:
- Samochodzik zwiedza świat
16. Szelburg-Zarembina E.:
- Idzie niebo ciemną nocą
17. Świrszczyńska A.:
- O Małgosi, co się niczego nie bała
18. Tuwim J.:
- Wiersze dla dzieci
19. Wiersze polskich poetów
- o psach i kotach
20. Zbiór " Mam trzy latka"
21. Zbiór "Mam cztery latka"
wiek 4 - 6 lat
1. Andersen H. Ch.:
- Brzydkie Kaczątko
- Królowa Śniegu
2. Brzechwa J.:
- Baśń o korsarzu Palemonie
- Brzechwa dzieciom
- Pchła Szachrajka. Szelmostwa Lisa Witalisa
3. Chotomska W.:
- Bajka o słoniu
- Bajka o żyrafie
- Pralnia pana Szopa
- Kwiat paproci
4. Collodi C.:
- Pinokio
5. Kern L. J.:
- Bukiet z wierszy
6. Kownacka M.:
- Dzieci z Leszczynowej Górki
7. Lindgren A.:
- cykl opowieści o Pipi: Pipi na południowym Pacyfiku
- Pipi Pończoszanka itp.
8. Lofting H.:
- seria o Doktorze Dolittle
9.Makuszyński K.:
- Przygody Koziołka Matołka
10. Milne A. A.:
- Chatka Puchatka
- Kubuś Puchatek
11. Papuzińska J.:
- Nasza mama czarodziejka
12. Perrault Ch.:
- Kopciuszek
- Śpiąca królewna
13. Porazińska J.:
- Szewczyk Dratewka
14. Siatkiewicz J.:
- Serafin wyrusza w świat
15. Siwek J.:
- Brzydkie kaczątko (wierszem)
- Pinokio (wierszem)
- Śpiąca królewna (wierszem)
16. Spyri J.:
- Heidi
17. Wejner R.:
- Kwiat paproci
18. Weymann F.:
- Przygody gąski Adelajdy
19. Zoehfeld K.:
- Pierwsze kroki w świat z Kubusiem Puchatkiem