Biblioteka Pedagogiczna  w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wojska Polskiego 122 e
97-300 Piotrków Trybunalski
tel./fax : 44  649-50-77
http://www.pedagogiczna.edu.pl
 

BOLESŁAW PRUS
Propozycje metodyczne dla nauczycieli
Zestawienie bibliograficzne w wyborze

 

BANAŚ Bernardyna : Bolesław Prus - życie i twórczość : 100. rocznica śmierci // Poradnik Bibliotekarza. - 2012, nr 2, s. 41-42
Konkurs z okazji Jubileuszowego Roku Bolesława Prusa, dotyczący jego twórczości i życia.

BANAŚ Bernardyna : Bolesław Prus - życie i twórczość : 100. rocznica śmierci // Poradnik Bibliotekarza. - 2012, nr 2, s. 41-42 
Konkurs z okazji Jubileuszowego Roku Bolesława Prusa.

GODLEWSKA Elżbieta : Bolesław Prus - życie i twórczość // Biblioteka w Szkole. - 1997, [nr] 10, s. 29-30
Konspekt lekcji bibliotecznej dla szkol ponadpodstawowych.

JACHIMCZAK Barbara Wanda : ,,I to nazywa się życiem...'' : montaż słowno-muzyczny z okazji 160. rocznicy urodzin Bolesława Prusa // Biblioteka w Szkole. - 2003, [nr] 1, s. 17-19

KULCZYCKA-SALONI Janina : Związki literatury z kulturą epoki. Pozytywizm. Cz.2, Bolesław Prus (1847-1912) // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - R.29: 1983/84, z.2, s.5-22

SKUBIS-RAFALSKA Agnieszka : Aleksander Głowacki czyli rozmyślania o edukacji polonistycznej // Język Polski w Gimnazjum. - 2009/2010, nr 1, s. 42-51

Miejsce biografii pisarzy w edukacji polonistycznej. Przykład biografii Bolesława Prusa napisanej w ciekawy, emocjonalny, subiektywny sposób.

 

OPRACOWANIA POSZCZEGÓLNYCH UTWORÓW

ANIELKA

MARZEC A. : Wokół ,,Anielki'' B. Prusa : próba reinterpretacji // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - R.29: 1983/84, z.2, s.22-30

 

ANTEK

GUDRO Maria : Dlaczego Antek opuścił wieś rodzinną? // Drama. - 1995, z. 16, s. 14-15
Scenariusz zajęć.

MACHULSKA Halina, PRUSZKOWSKA Alicja : Antek opuszcza rodzinną wieś // Drama. - 1992, z. 2, s. 15

MACHULSKA Halina, PRUSZKOWSKA Alicja : Rodzinna wieś Antka, bohatera noweli B. Prusa // Drama. - 1992, z. 2, s. 14
Scenariusz zajęć.

MORAWSKI H. : Przybliżanie uczniom literatury u progu edukacji polonistycznej (na przykładzie ,,Janka Muzykanta'' i ,,Antka'' - lektur dla kl. IV) // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1982/1983, z. 2, s. 81-87

SZYMIK Eugeniusz : Nowe formy pracy na lekcjach języka polskiego - uczeń w roli twórcy słuchowiska radiowego // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1994/95, z. 5, s. 29-37
Przekształcanie tekstu epickiego ,,Antek'' Bolesława Prusa na scenariusz słuchowiska oraz realizacja radiowa

 

FARAON

GRABOWSKA Alina, DOBROCH Marzena : Propozycja metodyczna opracowania powieści "Faraon" Bolesława Prusa w III klasie gimnazjum // Język Polski w Gimnazjum. - 2002/2003, nr 2, s. 36-46
Dziewięć konspektów lekcji. Wykorzystanie filmu "Faraon" Jerzego Kawalerowicza.

MIERNIK Agnieszka : Gra o władzę w "Faraonie" i nie tylko... // Język Polski w Gimnazjum. - 2003/2004), nr 4, s. 14-24

SUSZEK Anna  : Dyskusyjny Klub Literacki : "Faraon" Prusa na zajęciach z wykorzystaniem komputera : projekty zajęć // Nowa Polszczyzna. - 2001, nr 5, s. 13-22 


GRZECHY DZIECIŃSTWA

MALUSZYŃSKA J. : Propozycje metodyczne do opracowania opowiadania ,,Grzechy dzieciństwa'' oraz nowel ,,Kamizelka'' i ,,Katarynka'' Bolesława Prusa // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1986/1987, z. 4, s. 418-426

MARZEC Anna : ,,Grzechy dzieciństwa'' jako adaptacja filmowa : klasa VI // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1986/1987, z. 3, s. 327-332

 

KAMIZELKA

JEDLICZKO-MALIK Marta : Tajemnice "Kamizelki" // Polonistyka. - 2004, nr 9, s. 18(530)-20(532)
Jak współcześnie omawiać "Kamizelkę" Bolesława Prusa w liceum, gimnazjum i w szkole podstawowej.

KACZMAREK Agnieszka : Czy zawsze należy mówić prawdę? : problem kłamstwa wobec chorego człowieka w noweli ,,Kamizelka'' Bolesława Prusa : scenariusz lekcji // Wszystko dla Szkoły. - 2004, nr 6, s. 10

KACZMAREK Agnieszka : "Kamizelka" Bolesława Prusa, czyli jak uczyć o wartościach w czasach bezideowych (propozycja metodyczna - praca metoda dyskusji korespondencyjnej) // Język Polski w Liceum. - 2002/2003, nr 4, s. 42-47

MALUSZYŃSKA J. : Propozycje metodyczne do opracowania opowiadania ,,Grzechy dzieciństwa'' oraz nowel ,,Kamizelka'' i ,,Katarynka'' Bolesława Prusa // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1986/87, z. 4, s.418-426

 

KATARYNKA

BOROWIEC Karina : Techniki dramowe na lekcjach języka polskiego w gimnazjum // Język Polski w Gimnazjum. - 2001/2002, nr 4, dod. s. 36-48
Trzy scenariusze w oparciu o lektury: "Zemsta" Aleksandra Fredry, "Katarynka" Bolesława Prusa, "Mały Książę" Antoine de Saint-Exupery'ego.

DYDUCH B., KŁAKÓWNA Z. A. : Czytanie miasta i czytanie literatury : (w związku z Katarynką B. Prusa) // Ojczyzna - Polszczyzna. - 1993, nr 1, s. 37-42

DYDUCH B. : Dydaktyczne aspekty gry dramatycznej na przykładzie ,,Katarynki'' B. Prusa // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1982/1983, z. 2, s. 22-30

MACHULSKA Halina, PRUSZKOWSKA Alicja : Pan Tomasz z noweli Bolesława Prusa ,,Katarynka'' : przeżycia niewidomej dziewczynki // Drama. - 1992, z. 4, s. 19
Praca nad lekturą z wykorzystaniem gier dramatycznych w klasie V szkoły podstawowej.

MACHULSKA Halina, PRUSZKOWSKA Alicja : Przeżycia niewidomej dziewczynki : (na podstawie noweli B. Prusa "Katarynka") // Drama. - 1992, z. 4, s. 19-20

MALUSZYŃSKA J. : Propozycje metodyczne do opracowania opowiadania ,,Grzechy dzieciństwa'' oraz nowel ,,Kamizelka'' i ,,Katarynka'' Bolesława Prusa // Język Polski w Szkole : dla klas IV-VIII. - 1986/87, z.4, s. 418-426

 

LALKA

BIAŁEK Małgorzata : O sprawność językową : przykłady zadań i ćwiczeń rozwijających twórcze myślenie ucznia // Język Polski w Gimnazjum. - 2003/2004, nr 3, s. 40-44
Przykłady pracy z lekturami "Żona modna" Ignacego Krasickiego, "Don Kichot" Cervantesa i "Lalka" Bolesława Prusa.

BOESKE Dorota : Teatr życia w tekstach kultury? // Polonistyka. - 2003, nr 5, s. 286-290
Koncepcja teatru świata (teatr mundi) w dziełach literackich i sztuce. Konspekt lekcji języka polskiego w klasie maturalnej, z wykorzystaniem pracy w grupach oraz dziel "O żywocie ludzkim", "Człowiek boże igrzysko" Jana Kochanowskiego, obrazu A. Watteau "Gilles", "Marionetek" Cypriana Kamila Norwida, fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa i "Życia na poczekaniu" Wisławy Szymborskiej.

BORTNOWSKI Stanisław : Gry i zabawy z ,,Lalką'' Bolesława Prusa // Polonistyka. - 1987, nr 8, s. 600-604
Porównanie fragmentów powieści z przewodnikami turystycznymi po miastach z czasów Prusa .

BUDREWICZ Tadeusz : Stary subiekt w nowym świecie // Polonistyka. - 1994, nr 8, s. 477-483
Refleksje Autora dotyczące analizy fragmentów "Lalki".

BUDREWICZ Tadeusz : Turystyczne zabawy z ,,Lalką'' // Ojczyzna - Polszczyzna. - 1993, nr 1, s.43-47

GĄSIOR Barbara, JASKÓLSKA Barbara : Główne cech pozytywizmu na przykładzie "Lalki" Bolesława Prusa : test wielostopniowy sprawdzający wiadomości i umiejętności / // Biblioteka w Szkole. - 2003, [nr] 2, s. 16-18

GRADKOWSKI Henryk : Prus czytający Mickiewicza (propozycja metodyczna do ,,Lalki'') // Warsztaty Polonistyczne. - 1995, nr 4, s. 57-63

JARACZEWSKA Urszula : Bohaterowie i wydarzenia w "Lalce" : konkurs dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej // Biblioteka w Szkole. - 2009, nr 10, s. 20-21 

KRASIŃSKA Aneta : Fragment inspiracją dla czytelnika // Język Polski w Szkole IV-VI. - (2008/2009), nr 2, s. 78-86
Propozycja lekcji języka polskiego z wykorzystaniem fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa .

NOWAK Sylwia : "Lalka" - na nowo odkryta // Polonistyka. - 2003, nr 8, s. 471-476
Propozycja analizy powieści. Tematy: Czy Wokulski był uczciwy? ; Stanisława Wokulskiego portret psychologiczny.

STACHOWIAK Izabela : Izabeli Łęckiej nieznane oblicze // Polonistyka. - 2003, nr 8, s. 477-480

SZURCZAK Anna : ,,Lalka'' Bolesława Prusa - ,,powieść z wielkich pytań... epoki'' - po ponad stu latach // Język Polski w Szkole Średniej. -1995/1996, z. 2, s. 33-65
Cykl lekcji w szkole średniej, m.in. kreacja powieściowa głównej postaci - Stanisława Wokulskiego.

 

PLACÓWKA

STAROSTA Maria : O chłopskich korzeniach // Polonistyka. - 2000, nr 1, s. 48-53
Zajęcia na przykładzie "Placówki" B. Prusa i "Chłopów" W.S. Reymonta.

 

Z LEGEND EGIPTU

WANTUCH Wanda : Piramida władzy - piramida wiedzy? // Nowa Polszczyzna. - 2003, nr 1, s. 31-36
Konspekt lekcji języka polskiego dotyczący noweli "Z legend Egiptu" Bolesława Prusa, przeprowadzony metodami aktywizującymi.

 

 

Oprac. Ewa Bińkiewicz
na podstawie zbiorów BPP
Aktualizacja: 04.05.2015


© Biblioteka Pedagogiczna