Cel ogólny: Poznanie twórczości Juliana Tuwima. Kształtowanie wrażliwości na piękno literatury.
Cele operacyjne
Uczeń:
- wymienia najważniejsze fakty z życia Tuwima,
- zna kilka tytułów wierszy J. Tuwima,
- zna treść niektórych wierszy.
Środki dydaktyczne
- płyta "Multimedialny Świat Juliana Tuwima",
- wykreślanka literowa dla każdego ucznia,
- komputer,
- projektor.
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczniów.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć - zagadka słowna.
"Choć nie ma zamka ani kluczyka,
często otwierasz ją i zamykasz.
W swoim wnętrzu wiele tajemnic mieści:
wierszyków, bajek i opowieści". (książka)
3. Zapoznanie uczniów z postacią poety - wyświetlenie krótkiej prezentacji.
4. Odczytanie fragmentu wiersza pt. "Dżoncio".
Tuwim kochał zwierzęta. O swoim ukochanym psie Dżonciu mówił, że jest najmądrzejszym pieskiem w Warszawie.
5. Wspólna recytacja wiersza pt. "Okulary".
Nauczycielka wyświetla na ekranie prezentację do wiersza "Okulary", która zawiera ilustracje do wiersza i tekst.
Uczniowie wraz z nauczycielką recytują wiersz.
Następnie nauczycielka zadaje uczniom pytania:
- Wymieńcie miejsca, w których pan Hilary szukał okularów.
- Wymieńcie jak najwięcej części garderoby, w których pan Hilary szukał swoich okularów.
6. Animacja do wiersza pt. "Figielek".
Nauczycielka uruchamia program multimedialny "Multimedialny świat Juliana Tuwima". Dzieci słuchają wiersza i oglądają animację.
- Jakie zwierzęta wystąpiły w tym wierszu?
7. Odnajdywanie różnic w 2 ilustracjach do wiersza "Figielek".
Na dużym ekranie uczniowie oglądają 2 ilustracje. Następnie odnajdują i zaznaczają myszką przy komputerze 10 różnic, którymi różnią się te obrazki.
8. Wykreślanka.
Uczniowie otrzymują wykreślankę literową. Z diagramu należy wykreślić 9 tytułów wierszy J. Tuwima. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.
9. Podsumowanie zajęć. Sprawdzenie znajomości wierszy poety.
Uczniowie kończą zdania czytane przez nauczycielkę.
*
Jaki Murzynek nie kąpie się, "bo się boi, że się wybieli"?
*
Co zgubił Pan Hilary?
*
Jaki to słoń był strasznie zapominalski?
*
Co z pieca spadło?
*
Jak nazywała się dziewczynka, która wszystko robiła "sama! sama! sama!"?
*
Stoi na stacji...
*
W jakim wierszu chłopiec skłamał cioci, że wrzucił list do skrzynki?
10. Zakończenie zajęć.
Bibliografia:
PACZKOWSKA Magdalena, Czy znasz wiersze Tuwima?, konkurs, "Biblioteka w Szkole" 2013, nr 4, s. 18
PIECEWICZ Anna, Julian Tuwim - czarodziej słów. Międzyszkolny konkurs czytelniczy, "Biblioteka w Szkole" 2013, nr 9, s. 10-13
WITEK Janina, Zagadki literowe, konkurs dla uczniów szkoły podstawowej promujący twórczość Juliana Tuwima i Jana Brzechwy, "Biblioteka w Szkole" 2007, nr 2, s. 15
ZAGADKI dla najmłodszych, materiały metodyczne / wybór i opracowanie Joanna Stec, Kielce, MAC, 1999, s. 80
POWTÓRKA z Tuwima [online] [dostęp 21 października 2012], dostępny w Internecie : http://bibliotekawszkole.pl/inne/gazetki/53/