ZWIERZĘTA
Zwierzęta - towarzyszą człowiekowi od zawsze. Występują niemal na całej kuli ziemskiej. Fascynują nas od wieków, odkrywamy coraz to nowe gatunki, a jednocześnie przez bezmyślne postępowanie ludzi wiele tysięcy gatunków zginęło i ginie z powierzchni naszego globu.
Czy wyobrażamy sobie życie bez zwierząt? Czy zastąpi nam cokolwiek śpiew słowika w majowy wieczór, czy wyobrażamy sobie nasz polski krajobraz bez bocianów, czy las bez zwierząt? Może brzmi to zbyt patetycznie, ale uważam iż zwierzęta zasługują na doniosły ton, a przede wszystkim na odpowiednie traktowanie. Spróbujmy żyć z nimi w zgodzie.
Pragnę przedstawić Państwu klika książek oraz polecić kilka artykułów z czasopism dostępnych w naszej bibliotece, które ukazują piękno i bogactwo świata zwierzęcego. Poprzez ukazanie różnorodności, piękna fauny na świecie może zmienimy świadomość tych wszystkich, którym obojętny jest jej los. Chciałabym również zwrócić uwagę nauczycieli uczących przyrody, biologii, nauczycieli kształcenia zintegrowanego i wychowania przedszkolnego, aby świadomie kierowali rozwojem swoich wychowanków, zaszczepiając miłość do zwierząt.
MARSZAŁEK Edward : Las pełen zwierza. - Krosno : Wydaw. "Ruthenus", 2009
To książka o zwierzętach dzikich, unikających ludzi - mieszkańcach puszcz, niedostępnych ostępów. Poznajmy m.in. życie i zwyczaje takich gatunków zwierząt, jak: rysia, żubra, łosia, dzika, bobra, niedźwiedzia brunatnego, wilka, żbika, lisa, jelenia, orła przedniego, bociana czarnego.

1000 młodych zwierząt /przeł. Maria Skalska.
- Ożarów Mazowiecki : Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk - Inwestycje, [2006]
To wspaniały album o potomstwie zwierząt w Europie, Afryce, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Azji, Australii, na lądzie, w powietrzu i w oceanach.
Możemy podziwiać potomstwo zwierząt w różnych odsłonach, np. młodą sójkę, puchacza, sikorki, warchlaki, żubry.
To również zwierzęta domowe: psy, szczeniaki, świnki morskie, kocięta w różnych pozach, podczas wypoczynku, snu, zabawy oraz zwierzęta hodowlane: koźlątka, źrebaki, kurczęta, króliki, jagnięta. Opisy dołączone do fotografii zawierają krótkie informacje na temat gatunku, trybu życia, zwyczajów i sposobów wychowania młodych.

ZASADA Wioletta : "Rozumiemy zwierzęta" : projekt edukacyjny // Biologia w Szkole. - 2008, nr 2, s. 55-57
Zawiera scenariusz projektu edukacyjnego, który podzielony jest na III etapy. Cele projektu - to m.in. zdobywanie wiedzy i pogłębianie rozumienia podstawowych potrzeb zwierząt, rozwijanie odpowiedzialności za wszystkie żywe organizmy i uznanie, że ludzie powinni traktować zwierzęta z szacunkiem i wrażliwością.
Może stanowić inspirację dla nauczycieli.
ZIÓŁKOWSKA Irena : "Lubię zwierzęta" : projekt edukacji ekologicznej dla szkoły podstawowej, klasy I-III // Aura.
- 2003, [nr] 7, dod. "Projekty edukacji ekologicznej" nr 11, s. 6
To projekt edukacyjny, którego głównym celem jest kształtowanie przyjaznych postaw wobec zwierząt. Autorka przedstawia poszczególne etapy działań:
I. Wycieczka do leśniczówki.
II. Apel lub pogadanka "Jak pomóc zwierzętom w naszym rejonie?"
III. Zbieranie kasztanów i żołędzi.
IV. Zbieranie aluminiowych puszek.
V. Dokarmianie ptaków w karmniku.
VI. Zbieranie koców dla psów i kotów w schronisku dla bezdomnych zwierząt.
VII. Wycieczka do schroniska dla bezdomnych zwierząt.
VIII. Konkurs plastyczny "Lubię zwierzęta".
IX. Podsumowanie projektu i wystawa prac plastycznych.
Płazy - to zwierzęta, które odgrywają ogromną rolę w przyrodzie, ale, niestety, kojarzą się nam niezbyt przyjemnie ze względu na swój wygląd. Często słyszymy i obserwujemy wyrazy niechęci do tych zwierząt.
SCHMIDT Hanna : Dlaczego należy chronić płazy? // Biologia w Szkole. - 2006, nr 2, s. 40-44
Autorka zaprezentowała scenariusz zajęć biologii w gimnazjum, dzięki któremu uczniowie poznają cechy płazów, rozpoznają wybrane gatunki płazów, będą bardziej świadomi roli, jaką pełnią te zwierzęta w przyrodzie, jak również wrażliwi na ich los i skłonni do aktywnej pomocy podczas ich migracji do miejsc rozrodu. W fazie podsumowującej uczniowie grają w quiz "Nasze płazy - zagrożenia i ochrona". W scenariuszu można znaleźć również krótkie informacje nt. niektórych gatunków płazów, np. rzekotki drzewnej, grzebiuszki ziemnej, traszki grzebieniastej, żaby trawnej, ropuchy zielonej, ropuchy szarej.
SUPRONOWICZ Iwona, WITKOWSKA Iwona :
Zwierzęta cierpią milcząc : scenariusz happeningu dla uczniów gimnazjum na Dzień Praw Zwierząt (22 maja) //
Biblioteka w Szkole. - 2003, nr 3, s. 14-15
Autorki proponują, aby impreza miała miejsce na boisku szkolnym. Wcześniej należy przeprowadzić z uczniami pogadankę na temat praw zwierząt, Światowej Deklaracji Praw Zwierząt. Uczniowie wykonują również transparenty, plakaty, redagują hasła propagujące akcję. Niezwykle ciekawy i wartościowy scenariusz imprezy dla uczniów.
SCHUBERT Małgorzata : Mali przyjaciele ptaków - współpraca ośrodków przyrodniczych w Chalinie i Pszczewie //
Aura. - 2007, [nr] 1, dod. "Dodatek ekologiczny dla szkół" nr 148, s. 5-7
W artykule znaleźć można scenariusz zajęć "Pomoc w ptasich lęgach", przeznaczony dla uczniów klas I-VI, który zawiera część teoretyczną i praktyczną. W części praktycznej uczniowie budują skrzynki lęgowe z gotowych elementów.
SCHMIDT Hanna : Poznajemy kategorie zagrożeń gatunków zwierząt // Biologia w Szkole. - 2004, nr 2, s. 39-42
Jest to scenariusz zajęć, przeznaczony dla uczniów gimnazjum, w czasie których poznają oni przyczyny wymierania gatunków, kilka przykładów gatunków zwierząt rzadkich i zagrożonych wyginięciem, podadzą sposoby ochrony tych gatunków. W fazie wprowadzającej uczniowie pracują w 3-osobowych grupach i wyjaśniają pojęcia: gatunek, gatunek rzadki, gatunek zagrożony wyginięciem. Następnie w czasie pogadanki omawiane są niektóre gatunki zwierząt: ryś, dzięcioł białogrzbiety, jelonek rogacz, żubr. Autorka zamieściła opisy tych zwierząt oraz tabelkę do wypełnienia dla uczniów, w której zamieszczonej są gatunki zwierząt - wilk, żbik, zając bielak, norka europejska, żubr. Zadanie uczniów polega na wypisaniu kategorii zagrożeń tych zwierząt, ich stanowisk w Polsce i poza obszarem Polski.
SZCZECINA Elżbieta, ZABORNIAK-KASZYCA Dorota : Różnorodność świata ryb // Biologia w Szkole 2004, nr 1, s. 25-26
To scenariusz lekcji przyrody z wykorzystaniem komputera i programu multimedialnego "Encyklopedia przyrody" Wydawnictwa Optimus Pascal. Głównym celem lekcji jest zainteresowanie różnorodnością i bogactwem form ryb oraz efektywne posługiwanie się programem multimedialnym. Na zajęciach uczniowie pracują w oparciu o program multimedialny, wyszukując informacje wg karty pracy.
GÓŹDŹ Małgorzata : Tropem bobra // Biologia w Szkole. - 2003, nr 1, s. 25-27
W trakcie zajęć uczniowie pracują w grupach, otrzymują kartę pracy, w której zapisane są następujące zagadnienia:
1) W jakim środowisku żyją bobry?
2) Opisz wygląd zewnętrzny bobrów oraz ich przystosowanie do życia na lądzie i w wodzie.
3) Jakim pokarmem odżywiają się bobry?
4) Opisz działalność budowlaną bobrów.
5) W jaki sposób bobry wpływają na środowisko?
Zdobyte informacje uczniowie zapisują na dużych szarych arkuszach i prezentują je na forum klasy.
SCHMIDT Hanna : Przegląd krajowych gatunków ssaków : konspekt lekcji dla klasy VI // Biologia w Szkole. - 2000, nr 1, s. 51-55
Główny cel lekcji - to uświadomienie wielkiej różnorodności ssaków, charakterystyka wybranych gatunków ssaków: ryjówki malutkiej, rzęsorka rzeczka, gacka brunatnego, bobra europejskiego, badylarki, rysia euroazjatyckiego, łasicy łaski, borsuka, żubra, łosia europejskiego, wilka. Autorka zamieściła opisy tych zwierząt. Ciekawym elementem zajęć są gry: "Znajdź zwierzę i jego środowisko" oraz " Zgadnij, kim jestem".