WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 1-2(33/34), CZERWIEC 2010PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2010 nr 1-2 | Czy wiesz, co kupujesz? ...

Grażyna Lewińska
nauczycielka przyrody, wychowania proekologicznego i wychowania do życia w rodzinie w Szkole Podstawowej im. Z. Grzybowskiej w Straszowie

 
  Czy wiesz, co kupujesz? Dokonujemy świadomych zakupów żywności. Zajęcia konsumenckie dla klasy V szkoły podstawowej  
     
 

TEMAT: Czy wiesz, co kupujesz? Dokonujemy świadomych zakupów żywności.

CELE:
* Uświadomienie uczniom zasad bycia świadomym konsumentem
* Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych elementów, jakie powinny znaleźć się na etykiecie produktu oraz powodów, dla których są umieszczane na etykiecie

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń po zajęciach:
*
Potrafi rozpoznać najważniejsze elementy, na które powinien zwracać uwagę podczas zakupu
* Rozumie treść poszczególnych elementów etykiety
* Potrafi zaplanować wygląd etykiety produktu spożywczego
* Wie, jak czytać etykiety artykułów spożywczych i świadomie je odczytuje

METODY:
- podające: pogadanka, problemowe,
- aktywizujące: krzyżówka, burza mózgów,
- praktyczne: wykonywanie etykiet do opakowań

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówka dla grup (załącznik 1), kolorowe szarfy - do podziału uczniów na grupy, czasopismo EKOŚWIAT nr4/2003 - tyle egzemplarzy, ile grup, produkty żywnościowe, np. ze sklepiku szkolnego: guma do żucia, napój w kartonie, chipsy, rogale, puste opakowania.

PRZEBIEG LEKCJI
I. Wprowadzenie.
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
Wprowadzenie - nauczyciel rozmawia z klasą nt. co wpływa na to, jakie produkty kupują.
Uczniowie wymieniają, np.: smak, upodobanie, reklama, cena...
Nauczyciel przypomina, że dokonując zakupu, należy zawsze zwracać uwagę na oznaczenie umieszczone na etykietach opakowań.
Uczniowie przeglądają wycinki prasowe z reklamami różnych pokarmów. Dzielą się wrażeniami podsumowują wpływ reklam na nich i ich rodziny.
2. Sformułowanie i zapisanie tematu zajęć na tablicy przez nauczyciela.
II. Realizacja.
1. Rozwiązanie krzyżówki - praca w grupach uczniów (podział wg kolorów szarf) - z hasłem świadome zakupy (załącznik 1: hasła: 1- świt, 3-miód, 4-reklama, 5-woda, 6-opakowanie, 7-mleko, 8- cenę, 9-bazar, 10-data, 11-sklep, 12-guma, 13-zupa, 14 -cyfry).
2. Praca w grupach - uczniowie określają zasady, którymi należy kierować się przy zakupach produktów żywnościowych. Uczniowie odczytują swe pomysły, nauczyciel zapisuje te zasady na tablicy, np.: 1/ unikać kupowania tanich produktów nieznanego producenta, 2/ unikać kupowania produktów przesadnie opakowanych , 3/ unikać kupowania produktów przetworzonych, oferowanych na bazarach, 4/ sprawdzić datę produkcji i datę przydatności do spożycia, 5/ nie kupować żywności sztucznie barwionej, słodzonej, konserwowanej.
Klasa pod kierunkiem nauczyciela nagradza brawami najlepsze pomysły.
3. Praca w grupach.
Każdy zespół otrzymuje produkt żywnościowy ( guma do żucia - I zespół, napój w kartonie - II, chipsy - III, wafelek - IV). Zadaniem uczniów jest rozszyfrowanie opakowań (odczytanie daty przydatności do spożycia, składu produktu...).
* Uczniowie przedstawiają wyniki swej pracy, próbują wyjaśnić, co oznacza litera E i trzy cyfry, które pojawiają się na niektórych produktach.
* Nauczyciel informuje: niektóre dodatki do żywności mogą poprawić jej wygląd, smak, zmienić kolor, konsystencję, zapach, przedłużyć trwałość. Innymi słowy: oszukać węch i wzrok. W 1989r. w krajach EWG wprowadzono oznaczenie szyfrowe dodatków syntetycznych do żywności. W składzie podanym na opakowaniu coraz częściej także i na polskich produktach znajduje się informacja składająca się z litery E i trzech cyfr.
* Nauczyciel przedstawia uczniom(rozdaje czasopisma grupom) wykaz niektórych dodatków do produktów spożywanych , sygnalizowanych na opakowaniach produktów żywnościowych wg czasopisma EKOŚWIAT nr 4/2003 - artykuł "Powtórka z E" - (wywieszenie artykułu na tablicy, by chętni uczniowie mogli z niego korzystać po zajęciach).
III. Zakończenie.
1. Zabawa w producentów żywności, którzy mają zadbać o właściwe oznaczenia na opakowaniu. Praca w grupach: każda grupa otrzymuje karton i ma za zadanie wykonać etykietę produktu - I grupa dżemu, II grupa mleka, III grupa jogurtu owocowego, IV -grupa - płatków śniadaniowych.
2. Prezentacja pracy grup oraz sporządzenie na tablicy listy oznaczeń najczęściej zamieszczanych na etykietach elementów (np.: data przydatności do spożycia, sposób przechowywania, wartość energetyczna..).
3. Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach i życzenia, aby każde zakupy w sklepie dokonywane przez nich były zakupami świadomymi. Zabawa rozluźniająca - kolanka (uczniowie siedzą na krzesłach w kręgu - zabawa polega na jednoczesnym przez wszystkich uczniów, w takt nuconej piosenki, dotykaniu kolan sąsiada po prawej, a następnie po lewej stronie).

ZAŁĄCZNIK 1

 

1. Poranek
2. -
3. Uwielbiają go misie i pszczoły.
4. Jest dźwignią handlu.
5. Bez niej nie ma życia.
6. W nim znajduje się artykuł, produkt kupowany.
7. Najzdrowszy napój.
8. Każdy produkt ma swoją.
9. Tam zrobisz zakupy w dni targowe.
10. ___przydatności do spożycia.
11. Tam robisz zakupy.
12. Do żucia.
13. I danie.
14. 1, 2, 3 ....

 
 

 

Czy wiesz, co kupujesz? Dokonujemy świadomych zakupów żywności. Zajęcia konsumenckie dla klasy V szkoły podstawowej / Grażyna Lewińska // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 1-2/2010 (33/34) czerwiec. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2010. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2010/1-2/100120.htm. - ISSN 1732-7008