TEMAT: Czy wiesz, co kupujesz? Dokonujemy świadomych zakupów żywności.
CELE:
*
Uświadomienie uczniom zasad bycia świadomym konsumentem
*
Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych elementów, jakie powinny znaleźć się na etykiecie produktu oraz powodów, dla których są umieszczane na etykiecie
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń po zajęciach:
*
Potrafi rozpoznać najważniejsze elementy, na które powinien zwracać uwagę podczas zakupu
*
Rozumie treść poszczególnych elementów etykiety
*
Potrafi zaplanować wygląd etykiety produktu spożywczego
*
Wie, jak czytać etykiety artykułów spożywczych i świadomie je odczytuje
METODY:
- podające: pogadanka, problemowe,
- aktywizujące: krzyżówka, burza mózgów,
- praktyczne: wykonywanie etykiet do opakowań
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówka dla grup (załącznik 1), kolorowe szarfy - do podziału uczniów na grupy, czasopismo EKOŚWIAT nr4/2003 - tyle egzemplarzy, ile grup, produkty żywnościowe, np. ze sklepiku szkolnego: guma do żucia, napój w kartonie, chipsy, rogale, puste opakowania.
PRZEBIEG LEKCJI
I. Wprowadzenie.
1.
Czynności organizacyjno-porządkowe.
Wprowadzenie - nauczyciel rozmawia z klasą nt. co wpływa na to, jakie produkty kupują.
Uczniowie wymieniają, np.: smak, upodobanie, reklama, cena...
Nauczyciel przypomina, że dokonując zakupu, należy zawsze zwracać uwagę na oznaczenie umieszczone na etykietach opakowań.
Uczniowie przeglądają wycinki prasowe z reklamami różnych pokarmów. Dzielą się wrażeniami podsumowują wpływ reklam na nich i ich rodziny.
2.
Sformułowanie i zapisanie tematu zajęć na tablicy przez nauczyciela.
II. Realizacja.
1.
Rozwiązanie krzyżówki - praca w grupach uczniów (podział wg kolorów szarf) - z hasłem świadome zakupy (załącznik 1: hasła: 1- świt, 3-miód, 4-reklama, 5-woda, 6-opakowanie, 7-mleko, 8- cenę, 9-bazar, 10-data, 11-sklep, 12-guma, 13-zupa, 14 -cyfry).
2.
Praca w grupach - uczniowie określają zasady, którymi należy kierować się przy zakupach produktów żywnościowych. Uczniowie odczytują swe pomysły, nauczyciel zapisuje te zasady na tablicy, np.: 1/ unikać kupowania tanich produktów nieznanego producenta, 2/ unikać kupowania produktów przesadnie opakowanych , 3/ unikać kupowania produktów przetworzonych, oferowanych na bazarach, 4/ sprawdzić datę produkcji i datę przydatności do spożycia, 5/ nie kupować żywności sztucznie barwionej, słodzonej, konserwowanej.
Klasa pod kierunkiem nauczyciela nagradza brawami najlepsze pomysły.
3.
Praca w grupach.
Każdy zespół otrzymuje produkt żywnościowy ( guma do żucia - I zespół, napój w kartonie - II, chipsy - III, wafelek - IV). Zadaniem uczniów jest rozszyfrowanie opakowań (odczytanie daty przydatności do spożycia, składu produktu...).
*
Uczniowie przedstawiają wyniki swej pracy, próbują wyjaśnić, co oznacza litera E i trzy cyfry, które pojawiają się na niektórych produktach.
*
Nauczyciel informuje: niektóre dodatki do żywności mogą poprawić jej wygląd, smak, zmienić kolor, konsystencję, zapach, przedłużyć trwałość. Innymi słowy: oszukać węch i wzrok. W 1989r. w krajach EWG wprowadzono oznaczenie szyfrowe dodatków syntetycznych do żywności. W składzie podanym na opakowaniu coraz częściej także i na polskich produktach znajduje się informacja składająca się z litery E i trzech cyfr.
*
Nauczyciel przedstawia uczniom(rozdaje czasopisma grupom) wykaz niektórych dodatków do produktów spożywanych , sygnalizowanych na opakowaniach produktów żywnościowych wg czasopisma EKOŚWIAT nr 4/2003 - artykuł "Powtórka z E" - (wywieszenie artykułu na tablicy, by chętni uczniowie mogli z niego korzystać po zajęciach).
III. Zakończenie.
1.
Zabawa w producentów żywności, którzy mają zadbać o właściwe oznaczenia na opakowaniu. Praca w grupach: każda grupa otrzymuje karton i ma za zadanie wykonać etykietę produktu - I grupa dżemu, II grupa mleka, III grupa jogurtu owocowego, IV -grupa - płatków śniadaniowych.
2.
Prezentacja pracy grup oraz sporządzenie na tablicy listy oznaczeń najczęściej zamieszczanych na etykietach elementów (np.: data przydatności do spożycia, sposób przechowywania, wartość energetyczna..).
3.
Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach i życzenia, aby każde zakupy w sklepie dokonywane przez nich były zakupami świadomymi. Zabawa rozluźniająca - kolanka (uczniowie siedzą na krzesłach w kręgu - zabawa polega na jednoczesnym przez wszystkich uczniów, w takt nuconej piosenki, dotykaniu kolan sąsiada po prawej, a następnie po lewej stronie).
ZAŁĄCZNIK 1
1. Poranek
2.
-
3.
Uwielbiają go misie i pszczoły.
4.
Jest dźwignią handlu.
5.
Bez niej nie ma życia.
6.
W nim znajduje się artykuł, produkt kupowany.
7.
Najzdrowszy napój.
8.
Każdy produkt ma swoją.
9.
Tam zrobisz zakupy w dni targowe.
10.
___przydatności do spożycia.
11.
Tam robisz zakupy.
12.
Do żucia.
13.
I danie.
14.
1, 2, 3 ....