WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 3-4(31/32), GRUDZIEŃ 2009PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2009 nr 3-4 | Dogoterapia ...

Katarzyna Herich
nauczyciel bibliotekarz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. J. Lompy w Katowicach

 
  Dogoterapia i hipoterapia. Zestawienie bibliograficzne w wyborze  
     
 

DOGOTERAPIA

 

"Kilkuletni pacjent doktora Levinsona przez kilka miesięcy nie odzywał się na sesjach terapeutycznych nawet słówkiem. Zaczął mówić dopiero wtedy, gdy w gabinecie przypadkowo pojawił się pies psychologa. Tak narodziła się dogoterapia, która cieszy się coraz większą popularnością na całym świecie."

("Charaktery", 2009, nr 3, s. 92-95)

    W 1964 r. amerykański psycholog Borys Levision wyodrębnił spośród terapii z udziałem zwierząt - dogoterapię (terapię z udziałem psa). W Ameryce zaczęto ją stosować między innymi w pracy z dziećmi autystycznymi. Okazało się, że niektóre dzieci dotknięte autyzmem mające problem z nawiązaniem kontaktu z ludźmi, z większą łatwością budują więzi ze swoimi psami.
    Prekursorką dogoterapii w Polsce była Maria Czerwińska - prezes Fundacji Przyjaźni Ludzi i Zwierząt CZE-NE-KA.
    Dogoterapia opiera się na wykorzystaniu w terapii osób niepełnosprawnych bezpośredniego kontaktu ze zwierzęciem - psem terapeutą. Podstawowym jej założeniem jest możliwość tworzenia w czasie sesji terapeutycznej warunków, w których pacjent ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz akceptacji własnej osoby. Dogoterapia oznacza takie działanie w leczeniu i rehabilitacji, które ma na celu przywracanie zdrowia i dobrego samopoczucia osobom, które tego potrzebują. Bezpośredni kontakt z psem pomaga w kształtowaniu umiejętności okazywania emocji oraz rozwija spontaniczną aktywność ruchową. Korzystnie oddziaływuje na sferę psychiczną i socjofizyczną osób chorych. Pomaga im się otworzyć na świat zewnętrzny, przełamać lęki związane z nawiązaniem bezpośredniego kontaktu z ludźmi oraz stymuluje rozwój zmysłów, tj. wzroku, słuchu, dotyku czy węchu.
    Do grona "terapeutów" przyjmowane są psy, które: nie są płochliwe, czują się pewnie w nowej sytuacji, akceptują wszystkie nowe osoby pojawiające się w otoczeniu, zarówno dzieci, jak i dorosłych; cierpliwie znoszą głaskanie, klepanie, czesanie, oglądanie łap, uszu i pyska. Nigdy nie reagują agresją - nawet jeśli zostaną uderzone, nadepnięte lub szturchnięte przez osobę chorą. Nie skaczą na dzieci i inne osoby w takcie zajęć, wykonują wszystkie komendy przewodnika jak i na pacjentów, akceptują nieobecność swojego przewodnika. Pies w trakcie zajęć zawsze jest w obroży i na krótkiej lince, dzięki czemu przewodnik może go cały czas kontrolować.

ARTYKUŁY:

CHORE dzieci mówią "hau" / Gabriel Maciejewski // Charaktery. - 2006, nr 10, s. 68-70

CZWORONOŻNI "terapeuci" : współczesny model stosowania zwierząt w terapii - dojrzałe koncepcje i profesjonalizm / Elżbieta Baro // Wspólne Tematy. - 2004, nr 7-8, s. 72-82

DOGOTERAPIA / Ewa Herzyk // Rewalidacja. - 2007, nr 1, s. 79-81

DOGOTERAPIA / Jan Krupiński, Monika Pagacz // Światło i Cienie. - 2003, nr 3, s. 47

DOGOTERAPIA / Jolanta Kubacka // Wychowanie w Przedszkolu. - 2008, nr 2, s. 55-56

DOGOTERAPIA a akwizycja języka dziecka z deficytami rozwojowymi : prezentacja dogoterapeutycznego programu polisensorycznej stymulacji porozumiewania się / Marzena Machoś-Nikodem // Rewalidacja. - 2006, nr 2, s. 68-82

DOGOTERAPIA jako forma wspierająca rehabilitację dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (studium przypadku) / Agnieszka Kamyk-Wawryszuk // Wychowanie na co Dzień. - 2007, nr 6, s. 20-21, bibliogr.

DOGOTERAPIA jako metoda terapeutyczna / Barbara Nowicka // Przegląd Edukacyjny. - 2005, nr 1, s. 13-14

DOGOTERAPIA w pracy logopedycznej z dziećmi / Marzena Machoś-Nikodem // Prace Psychologiczno-Pedagogiczne. - T. 1 (2007), s. 127-136

DOGOTERAPIA w procesie rozwoju fizycznego dzieci głuchoniewidomych / Agnieszka Kamyk-Wawryszuk // Wychowanie na co Dzień. - 2007, nr 12, wkładka s. (V-VII)

DOGOTERAPIA w wychowaniu osób nieprzystosowanych społecznie / Marcin Jurczyk // Opieka, Wychowanie, Terapia. - 2007, nr 3-4, s. 37-38

DOGOTERAPIA, czyli zajęcia kontaktowe z psami - nasze doświadczenia / Anna Czarnota, Joanna Delong // Forum Nauczycieli. - 2004, nr 3, s. 51-53

DZIECI, my i psy : psy w terapii dzieci agresywnych i doświadczających przemocy / Beata Majewska, Robert Kohler // Niebieska Linia. - 2005, nr 4, s. 11-13

FUNDACJA "Pies dla Stasia" / oprac. JAC // Remedium. - 2007, nr 5, s. 26-27

NAUKA z pomocą psa / Marzena Machoś-Nikodem // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 8, s. 50-53

SPOTKANIE z dogoterapią / Joanna Chwaszczewska // Klanza w Czasie Wolnym. - 2004, nr 1, s. 8-11, bibliogr.

WODA, delfiny, psy... : terapie w zgodzie z naturą dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie: część 1 / opracowanie redakcyjne // Wspólne Tematy. - 2006, nr 7-8, s. 39-44

WODA, delfiny, psy... : terapie w zgodzie z naturą dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie: część 2 / opracowanie redakcyjne // Wspólne Tematy. - 2006, nr 9, s. 28-34, bibliogr.

WPŁYW dogoterapii na funkcjonowanie osób głęboko upośledzonych umysłowo w zespole rewalidacyjno-wychowawczym / Dorota Migdalska // Rewalidacja. - 2008, nr 1, s. 53-57

KSIĄŻKI:

ANIMALOTERAPIA : program Przedszkolnego Klubu Animals "Cztery łapy" / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Joanna Skorupa. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007. - 95 s. : il. ; 24 cm. - Bibliogr.

Program jest innowacyjną formą działalności przedszkolnej, wykorzystującą psy do celów edukacyjnych. Jego istotą jest przede wszystkim nauka bezpiecznego kontaktu ze zwierzęciem, otwarcie dzieci na nowe doświadczenie, zrozumienie, że zwierzęciu należy się szacunek i troska człowieka. Twórcy zwrócili uwagę na cele animaloterapii, które są w tym programie wykorzystane, takie jak: budowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie wrażliwości i empatii, kształtowanie uczuć akceptacji i tolerancji. Dzięki obecności psów na zajęciach dziecko ma większą motywację do działania, zdobywa samodzielne doświadczenia, pokonuje bariery. Program obejmuje też współpracę z rodzicami, dzięki czemu mają oni szansę zapoznać się z możliwymi osiągnięciami wynikającymi z prowadzonej terapii.

DOGOTERAPEUTYCZNY program polisensorycznej stymulacji porozumiewania się : poradnik dla logopedów, dogoterapeutów i nauczycieli wykorzystujących terapię kontaktową w pracy z dziećmi z dysfunkcjami rozwojowymi / Marzena Machoś-Nikodem. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2007. - 56 s., [16] s. tabl. kolor. : il. ; 25 cm

Publikacja ukazuje w sposób profesjonalny problematykę terapii z udziałem zwierząt, a także zawiera wiele cennych wskazówek praktycznych dotyczących samej metodyki zajęć. Ćwiczenia opisane w książce sprawiają, że terapeuta jest w stanie wykorzystać terapię z udziałem psów, również wśród dzieci nigdy wcześniej nie obejmowanych programem takich zajęć. W książce zawarto zagadnienia takie jak: omówienie roli kontaktu z psem w nauczaniu systemów komunikacji wspomaganej i alternatywnej oraz program dogoterapeutyczny polisensorycznej stymulacji porozumiewania się, a także: ćwiczenia korygujące wybrane nieprawidłowości i zagadnienie nauki czytania jako elementu sesji dogoterapii.

DOGOTERAPIA - terapia kontaktowa z udziałem psów : założenia i wykorzystanie w pracy z osobami niepełnosprawnymi / [aut. Katarzyna Bochowicz i in. ; red. prowadz. Nina Bekasiewicz]. - Warszawa : Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Przyjaciel", 2003. - 57 s. : fot., tab. ; 21 cm

Celem publikacji jest przybliżenie zasad dogoterapii, jako metody wspierającej szeroko pojętą rehabilitację, osobom pracującym na co dzień z osobami niepełnosprawnymi, z dysfunkcjami rozwojowymi. Dogoterapia to wspomaganie rehabilitacji osób niepełnosprawnych poprzez zabawy i ćwiczenia z odpowiednio wyszkolonymi psami, dobrane do indywidualnych możliwości i potrzeb podopiecznych. Ta metoda terapii poprzez bezpośredni kontakt z psem, rozwija sferę emocjonalną pacjentów. Dlatego też dogoterapia skierowana jest nie tylko do osób niepełnosprawnych, ale także samotnych, u których kontakt z psem wywoła uśmiech, przyniesie radość, pozwoli na poprawę samopoczucia.

HECA na cztery łapy : gry i zabawy z udziałem psa terapeuty / [aut. Katarzyna Jakimiuk-Baran, Mirosława Lewandowska]. - Warszawa : Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, 2005. - 59 s. : fot. kolor., rys. ; 21 cm

Autorami książki są wolontariusze Fundacji PRZYJACIEL, którzy przygotowali materiał do książki w oparciu o swoje doświadczenia zawodowe. W swojej publikacji opisali możliwości wykorzystania terapii kontaktowej z udziałem psów w pracy z osobami o różnych typach niepełnosprawności, oddziałując na zmysły dotyku, percepcję wzrokową, wzrokowo-ruchową, sprawność motoryki małej, orientację w schemacie własnego ciała, orientację przestrzenną oraz rozwój mowy. Książka jest zbiorem opisów zabaw dla dzieci, w których bierze udział pies terapeuta. Głównymi odbiorcami publikacji mogą być terapeuci, pedagodzy, osoby pracujące z niepełnosprawnymi i osoby prowadzące zajęcia terapii kontaktowej z udziałem psów. Publikacja skierowana jest też do rodziców, pracujących z dzieckiem w domu.

KYNOTERAPIA w integracji odruchów : metody i techniki neurokinezjologiczne w pracy z deficytami rozwoju psychoruchowego / Hanna Wojciechowska, Swietłana Masgutowa-Hawryluk. - Warszawa ; Bydgoszcz : Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej, 2006. - 132 s. : il. ; 25 cm

Publikacja kompleksowo omawia zastosowanie metod i technik neurokinezjologicznych w nowej dziedzinie rehabilitacji, jaką jest kynoterapia - rehabilitacja z udziałem psa. Opisy ćwiczeń uzupełniają zdjęcia z turnusów rehabilitacyjnych. Połączenie teorii i praktyki sprawia, że książka może pełnić rolę podręcznika dla dogoterapeutów oraz rehabilitantów i lekarzy zainteresowanych neurokinezjologią. Może też być przeznaczona dla rodziców dzieci niepełnosprawnych. W publikacji można znaleźć omówienia takich tematów jak: neurokinezjologia integracji odruchów, dogoterapia w korekcji i integracji odruchów oraz integracja odruchów niemowlęcych z technikami i ćwiczeniami dogoterapii. Książka zawiera również autorskie programy dotyczące neurokinezjologii i kynoterapii.

PIES - przyjaciel i terapeuta : program dogoterapii przeznaczony do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym / Agnieszka Popławska. - Warszawa : Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, 2004. - 49 s. : fot. ; 21 cm

Jest to druga publikacja Fundacji Pomocy Osobom Niepełnosprawnym PRZYJACIEL dotyczącą dogoterapii. Autorka publikacji jest pedagogiem specjalnym i logopedą. W swojej książce opisała możliwości wykorzystania terapii kontaktowej z udziałem psów w pracy z osobami o różnych typach niepełnosprawności. Poruszyła też zagadnienia dotyczące usprawniania motoryki ciała podczas dogoterapii. Publikacja skierowana jest przede wszystkim do osób, które na co dzień zajmują się dogoterapią. Interesujące informacje znajdą tam również pedagodzy, osoby pracujące z niepełnosprawnymi dziećmi, a także rodzice chorych dzieci. W książce zawarto również przykładowe zestawy ćwiczeń i zabaw w wybranych schorzeniach dzieci i młodzieży.

TERAPIA psychopedagogiczna z udziałem psa : wybrane zagadnienia / pod red. Moniki Włodarczyk-Dudki. - Ostróda : Wydawnictwo Drwęca, 2006. - 100 s. : il. ; 28 cm + dysk optyczny (CD-ROM)

Publikacja została przygotowana z myślą o terapeutach prowadzących terapię kontaktową z udziałem psów. Zamierzeniem autorów książki było wskazanie możliwości zastosowania dogoterapii w rozwiązywaniu złożonych problemów dziecka z deficytami rozwojowymi. W książce ujęto między innymi: rys historyczny uwarunkowań kynoterapii, zagadnienie związane z przygotowaniem psa do pracy terapeutycznej, a także rolę kynoterapii w usprawnianiu komunikacji werbalnej i niewerbalnej małego dziecka z deficytami rozwoju. Omówiono również, od strony metodycznej, zagadnienie terapii psychopedagogicznej z udziałem psa oraz dogoterapię jako formę terapii wspierającej rehabilitację dzieci z zespołem Downa. Na płycie CD dołączonej do książki zawarto zestawy narzędzi diagnostycznych niezbędnych przy prowadzeniu terapii z udziałem psa oraz zestaw pomocy do zajęć takich, jak rysunki, plansze, gry, itp.

TERAPIA z udziałem psa / Beata Pawlik-Popielarska. - Gdańsk : Via Medica, 2005. - 88 s., [7] s. tabl. : il. ; 21 cm. - Bibliogr.

Autorka w swojej książce szeroko omawia zagadnienie, jakim jest terapia z udziałem psa. Wprowadza w zagadnienia: historii przyjaźni człowieka z psem, tajników psiej psychiki i terapeutycznych cech dobrze wyszkolonego czworonoga. Wskazuje też na potencjalnych odbiorców takiej terapii oraz opisuje najczęstsze typy zaburzeń występujące u osób, które mogą stać się uczestnikami takiego rodzaju psychoterapii. Omawia również autorski program psychoterapeutyczny z udziałem psa oraz różne propozycje ćwiczeń, w których oprócz opisu znajduje się również cel i uzasadnienie takiego działania. Adresatami lektury mogą być osoby pracujące z dziećmi (również niepełnosprawnymi), psycholodzy, psychoterapeuci, pedagodzy, jak również rodzice.

WITAJ, piesku! : dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Beata Kulisiewicz. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007. - 106 s. : il. ; 24 cm

Inspiracją do opracowania ćwiczeń i zabaw przedstawionych w niniejszej publikacji był autorski program Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej: "Dziecięca matematyka", który powstał na podstawie jej kilkuletnich doświadczeń w pracy z przedszkolakami. Jego główne założenia to wczesne wspieranie dzieci w rozwoju, zminimalizowanie przyczyn nadmiernych trudności w uczeniu się (nie tylko matematyki) i zapewnienie dziecku osiągania sukcesów w szkole. Proponowane w książce ćwiczenia są modyfikacją propozycji zawartych w programie oraz wielu innych, bardziej lub mniej znanych zabaw. Dołączono też wiele nowych ćwiczeń opracowanych specjalnie na potrzeby zajęć z udziałem psa. Proponowane w publikacji ćwiczenia i zabawy zostały opracowane w celu wykorzystania w pracy indywidualnej z dzieckiem, ale mogą też stanowić materiał do zajęć w małych grupach przedszkolnych.

Strony WWW związane z tematyką dogoterapii:

http://www.dogoterapia.com/Dogoterapia/Dogoterapia.html

http://www.dogoterapia.net/

http://www.dogoterapia.org.pl/joomla/index.php

http://www.dogoterapeuta.wortale.net/index.php

http://www.ami.org.pl/

http://www.przyjaciel.pl/

http://www.psyimy.pl/dogoterapia/

http://www.czeneka.org

http://www.kynoterapia.eu/index.html

 


HIPOTERAPIA

     Hipoterapia (terapia przy udziale konia) jest jednym z elementów rehabilitacji leczniczej, której celem jest przywrócenie osobom niepełnosprawnym sprawności fizycznej i psychicznej w możliwym do osiągnięcia zakresie: stymulacji czucia osi własnego ciała oraz przemieszczania ośrodka ciężkości, kodowania w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy podczas chodu, normalizacji napięcia mięśniowego, doskonalenie równowagi, koordynacji, orientacji w przestrzeni, poczucia rytmu, itp.
    Hipoterapia jest stosunkowo młodą metodą terapii będącą alternatywą dla klasycznej rehabilitacji ruchowej. Według Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego hipoterapią nazywamy "ogół zabiegów terapeutycznych, do których wykorzystuje się konia. Uniwersalność metody polega na jednoczesnym oddziaływaniu ruchowym, sensorycznym, psychicznym i społecznym".
    Różnorodność dysfunkcji i kategorii niepełnosprawności u pacjentów mogących korzystać z tej formy terapii stała się powodem, dla którego hipoterapia nie ma jednorodnej, stałej systematyki, lecz jej forma zmienia się w zależności od potrzeb pacjenta.
    Ogromnym atutem tej formy terapii jest cierpliwość konia-terapeuty i jego swoista wyrozumiałość. Dzieci niepełnosprawne dążą do kontaktu ze zwierzęciem, ponieważ cierpliwie znosi on wykonywane przy nim zabiegi oraz samą jazdę. Dlatego też bardzo istotny jest dobór odpowiedniego konia do hipoterapii. Nie mogą to być zwierzęta złośliwe, zestresowane czy nie chcące współpracować z jeźdźcem. Koń musi być łagodny, posłuszny, mieć odpowiednią budowę i wiek (7-10 lat).
    Wykorzystanie konia do celów leczniczych zbliża pacjenta i konia. Daje ponadto efekt terapeutyczny, bo pacjent dzięki relacjom nawiązanym ze zwierzęciem poprawia swoja komunikację ze światem zewnętrznym. Jazda konna dla osób niepełnosprawnych jako forma sportu i rekreacji ma również aspekt terapeutyczny.
    Podczas jazdy konnej można także stymulować zmysły dotyku, słuchu, wzroku i węchu. Dzieje się to dzięki dotykowi końskiej sierści, rozmaitości wyczuwalnych kształtów, odgłosowi kroków, przyjaznemu parskaniu.

ARTYKUŁY:

CZEGO można się nauczyć o dziecku autystycznym w kontakcie z koniem? : inspiracja lekturą "Wokół autyzmu" Hanny Olechnowicz / Joanna Lessing // Polskie Forum Psychologiczne. - T. 10, nr 1 (2005), s. 81-85

CZWORONOŻNI " terapeuci" : współczesny model stosowania zwierząt w terapii - dojrzałe koncepcje i profesjonalizm / Elżbieta Baro // Wspólne Tematy. - 2004, nr 7-8, s. 72-82

HIPPOTERAPIA / Jan Krupiński, Monika Pagacz // Światło i Cienie. - 2003, nr 3, s. 45-46

HIPOTERAPIA - usprawnianie psychoruchowego rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym / Ewa Herzyk // Rewalidacja. - 2004, nr 2, s. 72-74, bibliogr.

HIPOTERAPIA i nie tylko : (program autorski Mariana Jaroszewskiego) / Hanna Olechnowicz // Rewalidacja. - 2006, nr 2, s. 82-89

HIPOTERAPIA jako jedna z form rozwijających psychoruchowo dzieci umysłowo upośledzone / Barbara Gąsiorowska, Renata Celińska // Szkoła Specjalna. - 1996, nr 2, s. 105-110

HIPOTERAPIA jako jedna z metod wieloprofilowego usprawniania psychoruchowego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym / Anna Gromnicka, Bernadeta Szczupał // Roczniki Pedagogiki Specjalnej. - T. 8 (1997), s. 179-189

HIPOTERAPIA jako metoda rehabilitacji medycznej i psychopedagogicznej / Urszula Kamińska, Jolanta Nowak // Auxilium Sociale. - 1997, nr 3/4, s. 49-62

HIPOTERAPIA w OSW dla Dzieci Niewidomych / Robert Michalski // Szkoła Specjalna. - 2004, nr 1, s. 37-42

HIPOTERAPIA w usprawnianiu dzieci autystycznych / Izabela Zając, Małgorzata Grabara, Jadwiga Pucher // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2002, nr 11, s. 8-10, bibliogr.

KOŃ - przyjaciel i hipoterapeuta / Wojciech Samosiej // Przegląd Edukacyjny. - 2005, nr 2, s. 24

MIEJSCE hipoterapii w rehabilitacji ruchowej / Wanda Jungiewicz // Światło i Cienie. - 2002, nr 3, s. 19-23 : fot.

NA koniu do sprawności - zdrowotne walory hipoterapii / Monika Stefaniak, Renata Śleboda // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2008, nr 7, s. 13-16

O HIPOTERAPII / Barbara Gąsiorowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 1997, nr 1, s. 49-52

POMOCE wspierające rozwój poznawczy dzieci upośledzonych umysłowo, stosowane podczas zajęć hipoterapii / Ewa Czownicka, Monika Mokrzyszczak // Szkoła Specjalna. - 1997, nr 5, s. 298-302

REHABILITACJA dzieci z zespołem Retta za pomocą hipoterapii / Mirosława Miłkowska-Pawęzowska // Wspólne Tematy. - 2004, nr 3, s. 27-31

TERAPIA psychomotoryczna małych dzieci z zaburzeniami i utrudnieniami w rozwoju psychoruchowym w hipoterapii / Małgorzata Brzuchacz // Szkoła Specjalna. - 2005, nr 4, s. 295-299

ZASTOSOWANIE hipoterapii w leczeniu dzieci z porażeniem mózgowym / Jarosław Herbert, Magdalena Gruszka // Przegląd Naukowy Kultury Fizycznej Uniwersytetu Rzeszowskiego. - T. 10, z. 4 (2007), s. 322-327

KSIĄŻKI:

JEŹDZIECTWO w rozwoju motorycznym i psychospołecznym osób niepełnosprawnych / Anita Wyżnikiewicz-Nawracała. - Gdańsk : Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego, 2002. - 329 s. : rys., tab. ; 24 cm

Książka porusza tematykę terapeutycznej jazdy konnej i jeździectwa osób niepełnosprawnych. Wskazuje, że hipoterapia stworzyła szansę usprawnienia dużej grupy osób kalekich od urodzenia: niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, osób z nabytymi upośledzeniami w ruchu, dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi oraz osób z chorobami przewlekłymi. Omawia również formy jeździectwa terapeutycznego oraz zagadnienia związane z zastosowaniem terapeutycznej jazdy konnej. W publikacji zawarto również wyniki badań postępów terapeutycznych osób poddanych terapii odnośnie kwestii: jeździectwo rekreacyjne i sportowe. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla terapeutów i pedagogów specjalnych.

JEŹDZIECTWO w terapii, rekreacji i sporcie osób niepełnosprawnych / Anita Wyżnikiewicz-Nawracała. - Gdańsk : Akademia Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego, 2001. - 300 s. : il. ; 24 cm

W publikacji przedstawiono historię rozwoju terapeutycznej jazdy konnej od starożytności do czasów współczesnych, omówiono współczesne formy jeździectwa terapeutycznego oraz potencjalne wartości terapeutycznej jazdy konnej, ukazano też jej zastosowanie we wspomaganiu leczenia chorób lub niwelowaniu niekorzystnego stanu psychofizycznego. Przedstawione w głównej części publikacji wyniki badań empirycznych potwierdziły przypuszczenia, że zastosowany program usprawnienia motorycznego przyczyni się do podwyższenia sprawności fizycznej oraz zdobycia podstawowych umiejętności ruchowych przez niepełnosprawnych uczestników hipoterapii. Uczestnictwo w programie wpłynęło też pozytywnie na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny niepełnosprawnych jeźdźców. Wnioski wynikające z niniejszej pracy rozszerzają wiedzę o niepełnosprawności oraz roli aktywności fizycznej w ogólnym rozwoju dzieci i młodzieży z zaburzeniami zdrowia.

PSYCHOPEDAGOGICZNE aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie : praca zbiorowa / pod red. Anny Strumińskiej. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2003. - 298 s., [22] s. tabl. kolor. : il. ; 24 cm + gra planszowa (1 k. złoż. luzem). - (ABC Hipoterapii)

Publikacja jest pierwszą książką z serii ABC HIPOTERAPII. Poświęcona została wpływowi jazdy konnej i kontaktu z koniem na psychikę oraz sprawność umysłową i fizyczną osób niepełnosprawnych intelektualnie. W opracowaniu szczegółowo omówiono również zagadnienia dotyczące: definicji hipoterapii i zakresu działań hipoterapeutycznych, zasad pracy hipoterapeuty z pacjentami niepełnosprawnymi intelektualnie a także: kształtowania umiejętności społecznych podczas zajęć z udziałem konia, elementów psychoterapii wykorzystywanych w zajęciach hipoterapeutycznych i roli zabawy w hipoterapii. Osobny rozdział poświęcono materiałom dydaktycznym pomocnym w zajęciach z hipoterapii. Odbiorcami książki mogą być lekarze, rehabilitanci, psycholodzy, pedagodzy, instruktorzy hipoterapii i jeździectwa oraz opiekunowie i rodzice osób niepełnosprawnych.

Strony WWW związane z tematyką hipoterapii:

http://www.pthip.org.pl/

http://www.fundacja-hipoterapia.pl/

http://www.hipoterapia.org/

http://www.stronarafala.com/hipoterapia/hipoterapia.html

http://www.hipoterapia.pl/hipoterapia.html

http://hipoterapia_sopot.free.ngo.pl/

 

Zestawienia opracowano na podstawie zbiorów własnych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej
im. J. Lompy w Katowicach, baz danych Biblioteki Narodowej oraz Internetu.
Wyjaśnienia definicji poszczególnych typów animaloterapii zaczerpnięto z artykułów wymienionych w zestawieniach, a także z Internetu.

 
 

 

Dogoterapia i hipoterapia. Zestawienie bibliograficzne w wyborze / Katarzyna Herich // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 3-4/2009 (31/32) grudzień. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2009. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2009/3-4/090313.htm. - ISSN 1732-7008