WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 3-4(27/28), LISTOPAD 2008PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2008 nr 3-4 | Ścieżka dydaktyczna ...

Grażyna Lewińska
nauczycielka przyrody, wychowania proekologicznego i wychowania do życia w rodzinie w Szkole Podstawowej im. Z. Grzybowskiej w Straszowie

 
  Ścieżka dydaktyczna dla uczniów klasy V realizowana na zajęciach wychowania proekologicznego  
     
 

"Nie próbujcie sprowadzić całego świata do szkoły. Raczej weźcie dzieci na zewnątrz, tam gdzie ten świat naprawdę jest..." L. B. Sharp

Trasa wyznaczonej ścieżki dydaktycznej przebiega w parku przed szkołą i polach obok niego. Ma charakter przyrodniczo-ekologiczny. Zajęcia terenowe w parku umożliwią uczniom m.in. poznanie najbliższego krajobrazu, flory i fauny parku, zasad działania oczyszczalni biologicznej.

Stanowisko I - Szkolna oczyszczalnia ścieków
Stanowisko II - Na wzniesieniu śródpolnym obok parku. Pola położone na północ od budynku szkoły. Na wzniesieniu śródpolnym można zaobserwować różne uprawy w zależności od pory roku, najczęściej jednak zboża lub ziemniaki. Z polami sąsiaduje łąka. Można tu spotkać ptaki przelatujące nad uprawami oraz gryzonie, krety, kuropatwy, zające.
Stanowisko III - Dęby szypułkowe w północno - zachodniej części parku, ok. 200 m od budynku szkoły. Są to najpiękniejsze i najstarsze drzewa w parku wyznaczające oś widokową. Obwody tych drzew - to ok. 4,6 m i 4,4 m. Obydwa dęby zostały wpisane w rejestr konserwatora przyrody w Piotrkowie Tryb. i uznane za pomniki przyrody.
Stanowisko IV - Polanka w południowo - wschodniej części parku. Położona niedaleko podjazdu pod szkołę. Rośnie tu luźno kilka lip drobnolistnych, robinii, znajduje się klomb z różami i piękna polana wykorzystywana przez uczniów jako miejsce zabaw sportowych.
Instrukcja do zajęć na ścieżce dydaktycznej

  • Zorientuj mapę topograficzną wg obiektów terenowych. Sprawdź przy pomocy kompasu, czy nie popełniłeś błędu.
  • Dokładnie zapoznaj się z planem ścieżki wyznaczonej na mapie topograficznej i przestrzegając przepisów bezpieczeństwa, wędruj do poszczególnych jej punktów wg kolejności 1 - 2 - 3 - 4, obserwując po drodze wszystkie elementy przyrodnicze krajobrazu i uzupełniając kartę pracy.

 

Stanowisko I
1. Zorientuj mapę, zlokalizuj miejsce obserwacji i określ, a następnie zapisz w karcie pracy, w jakim kierunku od szkoły się znajdujesz.
2. Przyjrzyj się wskazanemu fragmentowi parku. Czy zauważyłeś coś odmiennego od drzew? Jeśli tak, to zapisz swe obserwacje.
3. Jak myślisz, jaką funkcję pełni biologiczna oczyszczalnia? Dlaczego tak się nazywa?
4. Zaobserwuj, jakie drzewa i rośliny zielne spotkać można w tej okolicy.

KARTA PRACY
Praca w grupach dwuosobowych:
1) .................................................
2) .................................................

1. Jesteśmy ...............................................................................................................................w stosunku do szkoły.
2. Zaciekawiło mnie ..................................................................................................................................................
3. Biologiczna oczyszczalnia ścieków - to .....................................................................................................................
4. Zaobserwowałem takie drzewa: ...............................................................................................................................
Rośliny zielne: ..........................................................................................................................................................

 

Stanowisko II " Na wzniesieniu śródpolnym"
1. Dokonaj ponownej orientacji mapy; rozpoznaj miejsce obserwacji na mapie topograficznej; określ kierunek w stosunku do szkoły i zanotuj w karcie pracy.
2. Wykop mały dołek (o wielkości 20 x 20 cm i głębokości 30 cm) i określ skały oraz glebę, a wnioski zapisz w karcie pracy.
a) skały budujące wzgórza: glina, piaski i żwiry, pojedyncze głazy;
b) gleba piaszczysto - gliniasta: żyzna, słaba.
3. Określ sposób wykorzystania gleby, np.:
- pola uprawne;
- dominujące uprawy: żyto, ziemniaki, inne.
4. Podaj propozycję innego wykorzystania gleb w okolicy szkoły.
5. Poszukaj na polu lub łące zwierząt lub ich śladów, zapisz, co znalazłeś.

KARTA PRACY
Praca w grupach dwuosobowych:
1) .................................................
2) .................................................

1. Jesteśmy ...............................................................................................................................w stosunku do szkoły.
2. Skały: gliny, żwiry, piaski
Gleba: piaszczysta, gliniasta, słaba
3. Wykorzystania gleb: ...............................................................................................................................................
4. Propozycje innego wykorzystania gleb: .......................................................................................................................
5. Nazwy zwierząt lub ich śladów spotkanych na polu i łące:...............................................................................................

 

Stanowiska III "Pomnikowe dęby szypułkowe"
1. Zorientuj mapę, rozpoznaj miejsce obserwacji na mapie; określ kierunek w stosunku do szkoły i zanotuj w karcie pracy.
2. Wybierz jeden z dębów. Jaki on jest? Opisz w karcie pracy, wykorzystując określenia: drzewo liściaste, wysokie, grube, proste, niskie, krzywe, sękate, gładkie, średnie.
3. Zmierz miarą krawiecką obwód twojego dęba na wysokości 1 m od ziemi. Wynik zanotuj.
4. Spójrz na korę gołym okiem i przez lupę, dotknij jej. Jaka ona jest? Wpisz obserwacje do karty pracy, wykorzystując określenia: szorstka, brązowa, błyszcząca, szara, gładka, biała, sucha, omszona.
5. Za pomocą słuchawki lekarskiej posłuchaj " bicia serca" drzewa.
6. Poszukaj dookoła drzewa śladów zwierząt: tropy, dziuple itp. Zapisz, co znalazłeś.

KARTA PRACY
Praca w grupach dwuosobowych:
1) ..................................................
2) ..................................................

1. Jesteśmy ..............................................................................................................................w stosunku do szkoły.
2. Dąb szypułkowy, który obserwuję jest: ....................................................................................................................
3. Obwód dębu wynosi ........................................................................................................................................ cm.
4. Kora drzewa jest ..................................................................................................................................................
5. Odkryłem następujące zwierzęta i ślady zwierząt przebywające w okolicy drzewa:.............................................................

 

Stanowisko IV"Polanka w parku"
1. Zorientuj mapę, rozpoznaj miejsce obserwacji na mapie; określ kierunek w stosunku do szkoły i zanotuj w karcie pracy.
2. Rozpoznaj na podstawie klucza lub atlasu roślin drzewa rosnące w tej okolicy parku.
3. Co to są za drzewa?
4. Zbierz liście wybranych drzew, najciekawsze (1- 2) wklej do karty pracy i podpisz je. Przeczytaj głośno informacje z atlasu o tych drzewach sobie i koledze z grupy.
5. Przyjrzyj się glebie. Czy jest taka sama jak w lesie, czy bardziej zbliżona do tej, jaką spotkałeś na polu?
Jest sucha, piaszczysta czy bardziej gliniasta, wilgotna?
Czy według ciebie jakość gleby na wpływ na to, co na niej rośnie?
6. Wędrując po wyznaczonym przez nauczyciela terenie, postaraj się znaleźć jakieś cuda przyrody. Zgromadź je w torebce oraz zapisz w karcie pracy.
7. Wybierz miejsce, w którym chciałbyś odpocząć. Zrelaksuj się zielenią i spokojem parku. Posłuchaj śpiewu ptaków i szelestu poruszanych wiatrem liści.

KARTA PRACY
Praca w grupach dwuosobowych:
1) ................................................
2) ................................................

1. Jesteśmy ................................................................................................................................w stosunku do szkoły.
2. W parku są drzewa: ...............................................................................................................................................
3. Liście wybranych drzew (wklej liść i podpisz). ..............................................................................................................
4. Gleba w parku jest ........................................................i dlatego rosną tu głównie drzewa ............................................
5. Udało mi się zgromadzić (nasionko, liść, coś puszystego, owoce, piórko itp.) ......................................................................
6. Czy przyjemnie jest spędzać czas w takim miejscu jak nasz przyszkolny park? Jeśli tak, to dlaczego? .....................................

 
 

 

Ścieżka dydaktyczna dla uczniów klasy V realizowana na zajęciach wychowania proekologicznego / Grażyna Lewińska // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 3-4/2008 (27/28) listopad. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2008. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2008/3-4/080312.htm. - ISSN 1732-7008