1. WSTĘP
Niniejszy program jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie wśród czytelników BPP bibliograficznymi bazami danych i ich dużymi możliwościami wyszukiwawczymi w porównaniu z tradycyjnymi katalogami i kartotekami kartkowymi.
Kilkuletnie obserwacje użytkowników BPP potwierdziły, że korzystają oni coraz chętniej z baz komputerowych, a istniejące w BPP bazy nie spełniają całkowicie ich oczekiwań.
Obecnie w BPP w wersji komputerowej dostępny jest katalog wydawnictw zwartych oraz katalog wydawnictw ciągłych. Czytelnicy deklarują chęć korzystania z baz artykułów z czasopism oraz artykułów z prac zbiorowych.
2. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program zakłada opracowanie specjalistycznych baz bibliograficznych na podstawie zbiorów BPP oraz udostępnianie ich lokalnie czytelnikom w siedzibie biblioteki oraz zdalnie internautom korzystającym z internetowego serwisu BPP. Opracowane bazy - efekt realizacji programu, poszerzą ofertę i warsztat informacyjny Biblioteki, usprawnią prace wyszukiwawcze. Wdrożenie pakietu CDS/ISIS posiada istotny aspekt edukacyjny, ponieważ bazy bibliograficzne - to ważne narzędzie usprawniające zdobywanie wiedzy i wspomagające działania związane z kształceniem.
Program zminimalizuje także koszty komputeryzacji BPP.
Realizacja programu przewidziana jest na lata 2008-2012.
Efekt końcowy - bazy oraz ich systematyczne aktualizacje będą przekazywane filiom BPP w celu ich udostępnienia czytelnikom.
3. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program będzie realizowany przez pracowników Multimedialnego Centrum Informacji i Promocji Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Tryb.
Skierowany jest do użytkowników BPP ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli, studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu piotrkowskiego oraz użytkowników serwisu internetowego Biblioteki.
Przy konstruowaniu programu uwzględniono potrzeby informacyjne i zapytania czytelników, rosnące zainteresowanie specjalistyczną informacją oraz bibliograficznymi bazami danych.
Charakterystyka pakietu CDS/ISIS
Pakiet CDS/ISIS został opracowany przez UNESCO i jest przeznaczony do obsługi baz danych. Typowym obszarem jego stosowania są bibliograficzne bazy danych, a więc na przykład katalogi książek, artykułów, sprawozdań itp. Stosowany jest także do obsługi kartotek danych osobowych oraz teleadresowych, archiwów itp. Można wykorzystywać go również do obsługi faktograficznych baz danych.
Podstawowe cechy pakietu CDS/ISIS:
- minimalne wymagania sprzętowe (komputer zgodny z IBM PC, co najmniej 640kB pamięci operacyjnej i min. 2 MB wolnej pamięci dyskowej);
- możliwość działania w sieci;
- efektywne (oszczędne) przechowywanie rekordów o nieregularnej strukturze oraz pól zmiennej długości;
- szybkie (praktycznie niezależne od rozmiarów bazy) wyszukiwanie danych;
- rozbudowany aparat prezentacji (wyświetlania, sortowania, drukowania) danych obsługiwany przez specjalny język formatowania tekstów;
- wielojęzyczność - możliwość wyboru języka menu i komunikatów systemowych; sortowanie z uwzględnieniem znaków alfabetów narodowych;
- wbudowany język programowania CDS/ISIS Pascal, umożliwiający wykorzystanie niestandardowych zastosowań pakietu.
Pakiet CDS/ISIS jest udostępniany przez UNESCO nieodpłatnie za pośrednictwem sieci krajowych, regionalnych i wyspecjalizowanych dystrybutorów.
Obecnie w Polsce jest wykorzystywany do obsługi baz danych w 170 bibliotekach różnego typu.
4. CELE PROGRAMU
Wdrożenie programu ma na celu poszerzenie oferty bibliograficznej skierowanej do czytelników Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim oraz jej udostępnienie w Internecie użytkownikom strony WWW BPP.
Realizacja poszczególnych etapów programu będzie służyć podniesieniu efektywności wyszukiwania danych na podstawie zbiorów Biblioteki oraz usprawnieniu pracy Wydziału Udostępniania i Multimedialnego Centrum Informacji i Promocji.
5. PROCEDURY I ETAPY REALIZACJI
Program będzie realizowany przez nauczycieli bibliotekarzy Multimedialnego Centrum Informacji i Promocji oraz informatyka, poprzez wykonywanie poszczególnych etapów programu założonych przez autora.
Za prawidłową realizację programu będzie odpowiadać kierownik Multimedialnego Centrum Informacji i Promocji przed Dyrektorem BPP.
Etapy realizacji:
1. Podpisanie umowy licencyjnej z dystrybutorem pakietu CDS/ISIS oraz zakupienie płyty z oprogramowaniem.
2. Zorganizowanie spotkań konsultacyjnych z pracownikiem Biblioteki Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Tryb, w której rozpoczęto prace wdrożeniowe pakietu CDS/ISIS.
3. Oddelegowanie wybranych pracowników MCIiP oraz osoby zatrudnionej na stanowisku informatyka na szkolenie związane
z obsługą pakietu CDS/ISIS oraz nabycie fachowej literatury.
4. Przeznaczenie do prac związanych z opracowywaniem baz komputera typu notebook dostosowanego do zakupionego oprogramowania.
5. Opracowanie techniczne bazy bibliograficznej artykułów z prac zbiorowych.
6. Opracowanie polityki wprowadzania danych do bazy.
7. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za wprowadzanie danych i rozpoczęcie prac polegających na uzupełnianiu bazy.
8. Kolejne opracowywanie pozostałych zaplanowanych baz z zastosowaniem identycznych procedur jak w przypadku pierwszej bazy.
9. Udostępnienie baz w Internecie.
10. Zorganizowanie spotkań dla nauczycieli różnych specjalności prezentujących nowe bazy BPP, ich możliwości wyszukiwawcze i edukacyjne.
6. ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA
Wymiernymi efektami realizacji programu będą:
1. Opracowanie, prowadzenie i aktualizacja następujących bibliograficznych baz danych:
- bibliograficzna baza artykułów z prac zbiorowych (2000- ) z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych opracowana na podstawie zbiorów BPP,
- bibliograficzna baza artykułów z czasopism opracowana na podstawie zbiorów BPP,
- bibliograficzna baza tematycznych zestawień bibliograficznych dostępnych w BPP,
- bibliograficzna baza publikacji pracowników BPP.
2. Umieszczenie powstałych baz na serwerze i udostępnienie ich w Internecie.
3. Wzrost liczby osób korzystających z serwisu internetowego Biblioteki oraz z Multimedialnego Centrum Informacji i Promocji.
Wdrożenie programu przyczyni się także do podniesienia kwalifikacji pracowników realizujących program oraz wzmocnienia pozycji Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim w ogólnopolskim środowisku bibliotekarskim i oświatowym, jako ośrodka rozwijającego się, wykorzystującego nowoczesne technologie w służbie edukacji.