WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 2(18), CZERWIEC 2006PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2006 nr 2 | Źródła informacji ...

Dorota Filipczak
nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim

 
  Źródła informacji w bibliotece - katalogi. Konspekt zajęć dla klas gimnazjalnych  
     
 

     Zadaniem edukacji czytelniczej i medialnej jest rozbudzenie w uczniu potrzeby czytania i krytycznego odbioru dóbr kultury oraz przygotowanie go do świadomego korzystania z różnych źródeł informacji. Szczególny nacisk jest kładziony na przygotowanie uczniów do ustawicznego kształcenia się poprzez realizację wymagań ścieżki - Edukacja czytelnicza i medialna. Jest ona realizowana poprzez lekcje biblioteczne, Aby ułatwić nauczycielom bibliotekarzom wywiązanie się z postawionego przed nimi zadania, opracowałam konspekt dotyczący kształtowania umiejętności korzystania przez uczniów szkól gimnazjalnych z narzędzi informacji, jakim są katalogi - "Źródła informacji - katalogi".
    Zostały w nim uwzględnione ogniwa zajęć, czynności nauczyciela i uczniów, treści merytoryczne oraz środki dydaktyczne wspomagające działania nauczyciela i uczniów. Atutem jego są też niewątpliwie zamieszczone na końcu przykładowe Karty pracy dla uczniów, za pomocą których można sprawdzić, czy i w jakim stopniu uczniowie osiągnęli założone cele.



ŻRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE - KATALOGI  

I TEMAT: Katalogi.

II UCZESTNICY ZAJĘĆ: uczniowie klas gimnazjalnych.

III CELE ZAJĘĆ:

Ogólne:
-
poznanie katalogów bibliotecznych: alfabetycznego, systematycznego, przedmiotowego oraz kartoteki zagadnieniowej i ich ról;
- nabycie umiejętności odszukiwania książki za pomocą poszczególnych katalogów;
- wyrobienie u uczniów nawyku korzystania z warsztatu wyszukiwawczego biblioteki;
- nabycie umiejętności odszukiwania czasopism.

Operacyjne: uczeń potrafi:
- wyszukać kartę katalogową książki w poszczególnych katalogach;odczytać z karty katalogowej informacje o książce;
- wykorzystać odczytane informacje, by wybrać odpowiednią dla siebie książkę;
- znaleźć artykuł na interesujący go temat;
- odpowiedzieć na pytanie - Czy biblioteka prenumeruje dane czasopismo?

IV FORMY PRACY:
- pogadanka,
- pokaz,
- ćwiczenia praktyczne.

V POMOCE:
* Katalogi biblioteczne,
* PLANSZE:
- Karta katalogowa książki (hasło autorski),
- Karta katalogowa książki (hasło tytułowe),
- Plansza Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna,
- Budowa katalogu rzeczowego według UKD,
- Alfabet,
- Odsyłacz ogólny: autorski i tytułowy,
- Szeregowanie kart w katalogu.

VI PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ogniwa zajęć

Czynności nauczyciela
i uczniów, główne
treści merytoryczne

Zastosowane środki dydaktyczne
(media)

Zapoznanie uczniów
z celami lekcji

 

Sprawy organizacyjne; podanie tematu lekcji

 

Powtórzenie zagadnień związanych z budową karty katalogowej

Nauczyciel pyta:

  • Co to jest karta katalogowa?
  • Co to jest hasło?
  • Co to jest sygnatura?
  • Jakich informacji dostarcza karta katalogowa?

 

Plansza ze schematem karty katalogowej

Przypomnienie informacji dotyczących katalogu alfabetycznego

Nauczyciel pyta:

  • Co to jest katalog?
  • Jakie rodzaje kart występują
    w katalogu alfabetycznym?
  • Jak są ułożone karty?
  • Kiedy korzystamy z katalogu alfabetycznego?

 

Skrzynki katalogu alfabetycznego; plansze; rozmowa dydaktyczna

Omówienie katalogów rzeczowych

Nauczyciel:

  • Wprowadzenie pojęcia katalog rzeczowy: przedmiotowy i systematyczny
  • Informacja o podziale literatury według UKD. Wywieszenie planszy i omówienie tego systemu. Przedstawienie sposobu tworzenia poddziałów.
  • Omówienie budowy katalogu przedmiotowego i sposobu poszukiwania literatury na konkretny temat.
  • Ustalenie, iż z katalogów rzeczowych korzystamy, gdy:
  • znamy zakres treściowy książki;
  • nie znamy autora i tytułu, ale dziedzinę która nas interesuje;
  • chcemy ustalić, jakie książki
    z danej dziedziny są
    w bibliotece

Pogadanka; plansze; skrzyneczki
z poszczególnych katalogów

Pokazanie i omówienie kartoteki zagadnieniowej i katalożku czasopism

Nauczyciel:

  • Wprowadzenie pojęć kartoteka zagadnieniowa oraz katalog czasopism;
  • Zapoznanie uczniów ze sposobem korzystania z kartoteki zagadnieniowej oraz katalogu czasopism

Pogadanka; skrzyneczki z kartoteki zagadnieniowej oraz katalogu czasopism

Ćwiczenia wykonywane w grupach

Uczniowie:

  • Wyszukują odpowiedzi na pytania umieszczone na kartach pracy w oparciu
    o poszczególne katalogi
    i kartotekę zagadnieniową.

Karty pracy; skrzyneczki katalogowe

Podsumowanie pracy grup

Nauczyciel:

  • Sprawdzenie poprawności udzielonych odpowiedzi;

Uczniowie odpowiadają:

  • Kiedy korzystamy z katalogu alfabetycznego, a kiedy z katalogów rzeczowych?
  • Jakie rodzaje katalogów rzeczowych znają?
  • Jak są ułożone karty w poszczególnych katalogach?
  • Kiedy korzystamy z katalogu czasopism a kiedy z kartoteki zagadnieniowej?

 

Rozmowa dydaktyczna

 

Przykładowe Karty Pracy:

  • Czy w bibliotece znajduje się książka poruszająca temat:odwaga, wydana po 1989 r., jeżeli tak, to podaj jej tytuł..
  • Kto przełożył z języka angielskiego książkę J.Conrada: Lord Jim wydaną w 1979 roku?.
  • Czy w bibliotece znajduje się książka dotycząca wypraw
    i odkryć geograficznych pod tytułem: Przygody polskich obieżyświatów na morzach i lądach, jeżeli tak - podaj autora i sygnaturę.
  • Czy w bibliotece znajduje się czasopismo Guliwer - od którego roku jest prenumerowane?
  • W którym roku i przez jakie wydawnictwo została opublikowana książka B. Collinsa: Emocjonalna niedostępność?
  • Podaj dwie pozycje książkowe dotyczące piłki ręcznej?
  • Masz napisać referat na temat: Opisz wybrany park narodowy w Polsce". Odszukaj w katalogu potrzebne ci książki, podaj dwa tytuły.
  • Odszukaj dwa artykuły poruszające problem AIDS.
  • Jakie, książki Małgorzaty Musierowicz posiada biblioteka, podaj tytuły.
  • Potrzebny Ci przewodnik po Fromborku. Poszukaj go
    w odpowiednim katalogu.
  • Znajdź artykuł dotyczący Dnia Zakochanych -Walentynki
  • Jaką sygnaturę posiada sylabus dotyczący egzaminu gimnazjalnego dla nie słyszących słabo słyszących?
  • Znajdź książkę o buddyzmie przetłumaczoną z języka angielskiego przez Tomasza Jurcewicza - kto jest jej autorem?
  • Czy biblioteka posiada czasopismo Poznaj Świat, jeżeli tak to za jakie lata?
  • Ile i jakie książki Andrzeja Sapkowskiego posiada biblioteka?

 

 
 

 

Źródła informacji w bibliotece - katalogi : konspekt zajęć dla klas gimnazjalnych / Dorota Filipczak // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 2/2006 (18) czerwiec. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2006. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2006/2/060203.htm. - ISSN 1732-7008