WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 2(18), CZERWIEC 2006PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2006 nr 2 | Program praktyk ...

Dorota Bańska
nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim

 
  Program praktyk pedagogicznych studentów w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim  
     
 

     W obecnych czasach bardzo wielu ludzi dokształca się na różnych poziomach. Dzięki internetowi rozwija się system kształcenia na odległość. Mankamentem takiej formy zdobywania wiedzy może być pełniejsze jej uzupełnienie wiedzą pochodzącą z lektury książek i czasopism. I tu wielką rolę mogą odegrać biblioteki, które mają służyć m.in.: wspomaganiu edukacji indywidualnej i samokształceniu, jak i ustawowych programów kształcenia na wszystkich poziomach.

Wspieranie przez biblioteki pozaszkolnego systemu uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, wymaga ścisłego współdziałania z organizacjami i instytucjami bezpośrednio do tego powołanymi i odbywa się w pozaszkolnych formach kształcenia, takich jak:

* kurs - w czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia,

* kurs zawodowy - którego program nauczania obejmuje usystematyzowanie treści nauczania wybrane z programu nauczania zawodu,

* seminarium - jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy zdobytej na określony temat.

* praktyka zawodowa - jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania uzależnionym od złożoności umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych, nie krótszym jednak niż 80 godzin zajęć, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie praktycznych umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zawodowego uczestników.

Każda z form kształcenia pozaszkolnego musi mieć zapewniony odpowiedni poziom merytoryczny i organizacyjny.

Aby pomóc sobie i w przyszłości innym nauczycielom bibliotekarzom w prowadzeniu praktyk studenckich, opracowałam program takich praktyk. Umożliwia on określenie umiejętności, których nabywa student w wyniku odbytych zajęć, a jeżeli zajdzie taka konieczność istnieje możliwość zmian ilości godzin pracy w poszczególnych wydziałach, w zależności od długości praktyk.

PROGRAM PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH STUDENTÓW

Praktyki studenckie w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Tryb. mają na celu poznanie specyfiki pracy tej placówki i metod działalności pedagogicznej. Praktyki przeznaczone są dla studentów ostatniego roku studiów bibliotekoznawczych. Odbywają się one w wymiarze 150 godzin na terenie biblioteki. Podstawowym minimum tygodniowym pobytu studenta w bibliotece w ciągu tygodnia jest wymiar godzinowy etatu nauczyciela - bibliotekarza (30 godz.). Praktykant odbywa zajęcia w godzinach wyznaczonych przez Dyrektora Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Tryb. i opiekuna praktyk.

Student poznaje pracę wszystkich Wydziałów biblioteki:

  • Wydziału Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
  • Multimedialnego Centrum Informacji i Promocji i Multimedialnej Pracowni Ekologicznej,
  • Wydziału Udostępniania Zbiorów.

Do głównych zadań praktyk pedagogicznych należy:
- zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem biblioteki pedagogicznej,
- pogłębienie dotychczasowej wiedzy i umiejętności poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyczną działalnością nauczyciela bibliotekarza,
- obserwacja procesu kształcenia czytelnika i użytkownika informacji,
- kształtowanie właściwej postawy zawodowej przyszłego nauczyciela - bibliotekarza

 

OBSZARY TEMATYCZNE PROGRAMU

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

 

METODY
I TECHNIKI REALIZACJI ZADAŃ

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

OSOBY WSPIERAJĄCE

 

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

 

UWAGI

 

 

 

I

 

Zapoznanie
z dokumentacją biblioteki

 

1. Opracowanie planu pracy biblioteki pedagogicznej lub dokładna analiza już istniejącego planu.

2. Obserwacja różnorodnych form zajęć dydaktycznych.

3. Zapoznanie się
z dokumentacją poszczególnych wydziałów.

 

 

 

 

 

 

1. Analiza dokumentów

 

Student :

 

1. zna zasady opracowania planu pracy biblioteki ;

2. potrafi omówić
i zanalizować obserwowane zajęcia dydaktyczne;

3. zna dokumenty poszczególnych Wydziałów :

- plany pracy,

- sprawozdania,

- regulaminy

 

 

 

Kierownicy poszczególnych Wydziałów Biblioteki

 

opiekun praktyk

 

 

30 godz.

 

 

 

 

 

 

 

II

 

Zasady
i techniki gromadzenia zbiorów

 

1. Sporządzanie zamówień.

2. Uczestnictwo
w kontaktach
z księgarniami.

3. Ewidencjonowanie zbiorów zgodnie
z przepisami.

4. Opracowanie techniczne.

5. Katalogowanie różnych typów zbiorów zgodnie
z przepisami.

6. Klasyfikacja zbiorów.

7. Poznanie zasad
i kryteriów selekcji materiałów zbędnych.

8. Akcesja czasopism.

 

 

 

 

1. Pokaz.

 

2. Wyjście do księgarni.

 

3. Analiza dokumentów.

 

4. Ćwiczenia.

 

 

5. Analiza przepisów; ćwiczenia.

 

 

 

6. Praca z tablicami.

 

7. Pokaz; ćwiczenia.

 

Student :

 

1. umie zamówić interesujący go materiał biblioteczny;

2. potrafi wpisać zakupione materiały do ksiąg inwentarzowych bądź komputerowej bazy danych;

3. umie skatalogować różne typy dokumentów;

4. potrafi sklasyfikować książki wg różnych systemów bibliotecznych;

- UKD,

- języka haseł przedmiotowych BN

5 . umie wybrać materiały do selekcji;

6. zna proces akcesji czasopism.

 

Kierownik Wydziału Gromadzenia
i Opracowania Zbiorów

 

pracownicy wydziału

odpowiedzialni za

poszczególne

zadania

 

 

90 godz.

 

 

 

 

 

 

III

 

Formy pracy
z użytkownikiem biblioteki

 

1. Zapisy czytelników.

2. Udzielanie porad
i informacji.

3. Uczestnictwo
w pracach
z czytelnikiem indywidualnym.

4. Poradnictwo
w wyborach czytelniczych.

5. Uczestnictwo
w lekcjach bibliotecznych prowadzonych przez nauczycieli bibliotekarzy.

6. Samodzielne prowadzenie lekcji bibliotecznych.

7. Prowadzenie ewidencji wypożyczeń.

 

 

 

1. Analiza dokumentów.

 

2. Ćwiczenia.

 

3. Rozmowy.

 

Student :

 

1. potrafi zapisać czytelnika do biblioteki;

2. potrafi udzielić wyczerpujących informacji czytelnikowi;

3. umie zachęcić użytkownika biblioteki do dalszego korzystania
z jej usług;

4. potrafi samodzielnie opracować konspekt
i scenariusz lekcji bibliotecznej;

5. zna zasady sporządzania statystyki bibliotecznej.

 

 

Kierownik Wydziału Udostępniania Zbiorów

 

pracownicy Wydziału odpowiedzialni za poszczególne zadania

 

 

30 godz.

 

 

 

 

IV

 

Organizacja warsztatu informacyjnego

 

1. Sporządzanie kart katalogowych do katalogów:

- alfabetycznego,

- systematycznego,

- przedmiotowego

2. Zapoznanie z kartoteką zagadnieniową.

3. Znajomość księgozbioru podręcznego.

4. Sporządzanie zestawień tematycznych .

 

1. Ćwiczenia.

 

2. Analiza materiałów informacyjnych biblioteki.

 

Student :

 

1. umie sporządzić karty katalogowe do katalogów wszystkich typów;

2. umie sporządzić karty katalogowe do kartoteki zagadnieniowej;

3. potrafi szeregować karty
w katalogach;

4. zna rozmieszczenia księgozbioru podręcznego;

5. potrafi sporządzić zestawienie bibliograficzne.

 

 

Kierownik Multimedialnego Centrum Informacji
i Promocji

 

Kierownik Wydziału Gromadzenia
i Opracowania Zbiorów

 

Pracownicy Wydziałów odpowiedzialni za tworzenie warsztatu informacji

 

 

 

 

 

 

30 godz.

 

 

ANKIETA DLA PRAKTYKNTA

1. Czy program spełnia moje oczekiwania?

Tak          Nie          Nie mam zdania

2. Program pomógł mi rozwinąć praktyczne umiejętności przydatne bezpośrednio w pracy zawodowej

Tak          Nie          Nie mam zdania

3. Na praktykach nauczyłam się

..........................................................................................................

4. Na praktykach podobało mi się

............................................................................................................

5. Na praktykach nie podobało mi się

..............................................................................................................

6. W trakcie trwania praktyk chciałabym zapoznać się z:

...................................................................................................................

7. Co zmieniłbyś w programie?

....................................................................................................................  

 

ANKIETA DLA KIEROWNIKÓW WYDZIAŁÓW

 

1. Pracę studenta oceniam

pozytywnie          negatywnie

2. Zaangażowanie studenta oceniam

pozytywnie          negatywnie

3. Czy program spełnia moje oczekiwania?

tak          nie          nie mam zdania

4. Co zmieniłabyś w programie?

...........................................................................................

 

Bibliografia:
KOMOROWSKA H. O programach prawie wszystko Warszawa 1999, ISBN 83-02-07327-X
DZIERZGOWSKA J. Jak uczyć metodami aktywnymi Warszawa 2005, ISBN 83-88839-56-X
PROGRAM "Nowa Szkoła". Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Projektowanie Warszawa 1999
GREJA K. Konstruowanie szkolnych programów nauczania Katowice 2003
KSZTAŁCENIE praktyczne przyszłych nauczycieli szkoły Red. J. Kuźma, R. Wroński Kraków 2002, ISBN 83-7271-143-7

 
 

 

Program praktyk pedagogicznych studentów w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim / Dorota Bańska // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 2/2006 (18) czerwiec. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2006. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2006/2/060201.htm. - ISSN 1732-7008