Mierzenie jakości danej placówki ma na celu poprawę jej działań w danym obszarze. Poprawa jakości, wymaga dobrego planowania. Z kolei proces planowania powinien być dokładny. Aby spełniał to wymaganie, na początku należy rozważyć pożądane wyniki, czemu służy plan wynikowy.
Przedstawiony poniżej plan wynikowy programu edukacji czytelniczej i medialnej realizowanego w naszej placówce może pełnić swego rodzaju rolę wskaźnika w mierzeniu jakości pracy BPP oraz badaniu stopnia realizacji celów i osiąganych wyników w pracy dydaktycznej biblioteki.
Temat zajęć |
Odbiorca |
Treści kształcenia |
Prowadząca |
Oczekiwane efekty |
Środki dydaktyczne |
Stosowane metody
i formy pracy
|
1. Historia książki. |
II-IV kl. gimn. |
dzieje pisma
i książki |
Aneta Gnyp |
uczeń:
- rozumie znaczenie pojęć: zwój, kodeks, inkunabuła, e-book;
- rozumie zasady sporządzania książek
w starożytności, średniowieczu i
w czasach nowożytnych;
-rozumie trud ludzi kształtujących dzieje książki i wyczucie piękna
|
- starodruki;
- prezentacja
w Power Point;
- program multimedialny "Dzieje cywilizacji";
- komputer;
- multiprojektor;
- film DVD pt.
"Wynalazek druku" ;
- zdjęcia dotyczące historii książki;
- karta zrobiona na wzór karty papirusowej;
- książki współczesne z różnych dziedzin wiedzy,
|
formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna
metody: wykład, pokaz, pogadanka |
2. Historia książki |
V-VI kl. szkoły podstawowej |
dzieje pisma
i książki |
Sylwia Wydra |
uczeń:
- potrafi wyjaśnić pojęcia: pismo, klinowe, hieroglify, papirus, skryba, pergamin, palimpsest, inicjał, iluminacja, książka rękopiśmienna;
- opisać poszczególne rodzaje materiału,
z którego wykonane były karty książki;
- wskazać różnice między książką rękopiśmienną
a drukowaną
|
- karty alfabetu hieroglificznego
i kartki
z wyrazami, które należy przedstawić za pomocą pisma hieroglificznego,
- karty terminów hieroglificznych
i kartki
z obrazkami służące dzieciom do znalezienia nazwy danego obrazka, posługując się rysunkami hieroglifów,
- kartki
z inicjałami do pokolorowania przez dzieci,
- kartki do narysowania własnych inicjałów,
- zagadki określające pojęcie książka,
- książki współczesne
z różnych dziedzin wiedzy,
- papirus, karta pergaminowa, zdjęcia dotyczące historii powstania papirusu, pergaminu, papieru oraz dziejów powstawania książki drukowanej,
- komputer, projektor
|
metody:
pogadanka, pokaz
formy:
indywidualna, pokaz
|
3. Opis bibliograficzny książek
i artykułów
z czasopism stosowany
w bibliografii załącznikowej |
szkoły ponad-gimnazjalne |
źródła informacji pośredniej |
Ewa Binkiewicz |
uczeń:
- zna i rozumie znaczenie pojęcia: bibliografia załącznikowa
- wie, co to jest opis bibliograficzny, oraz zna zasady jego sporządzania;
- rozumie konieczność ochrony prawa autorskiego;
- potrafi nazwać poszczególne elementy opisu bibliograficznego;
- potrafi sporządzić opis bibliograficzny: wydawnictw zwartych (pracy autorskiej
i zbiorowej), fragmentów wydawnictw zwartych, artykułów
w wydawnictwach zwartych
i ciągłych
|
- foliogramy ze wzorami opisów bibliograficznych: książki, fragmentu książki, odrębnej pracy opublikowanej
w pracy zbiorowej
- dokumenty do sporządzania opisów bibliograficznych: egzemplarze wydawnictw zwartych, czasopism, publikacji zawierających bibliografię załącznikową,
- rzutnik
|
metody:
pogadanka, pokaz, elementy wykładu
formy:
indywidualna, grupowa
|
4. Bibliografia źródłem informacji o piśmiennictwie |
gimnazjum
i szkoły ponad-gimnazjalne |
źródła informacji pośredniej |
Ewa Binkiewicz |
uczeń:
- wie, jakiego typu informacje można znaleźć
w bibliografii;
- zna różnicę między katalogiem
a bibliografią;
- potrafi samodzielnie przeprowadzić poszukiwania literatury;
- umie odszukać najważniejsze informacje, identyfikujące książkę lub artykuł
z czasopisma;
- potrafi wykonać skrócony opis bibliograficzy książki i artykułu
z czasopisma
|
- bibliografie: Przewodnik Bibliograficzny, Bibliografia Zawartości Czasopism
(z indeksami), wybrane bibliografie specjalne,
- plansze ze wzorami
i przykładami opisu bibliograficznego książki i artykułu
z czasopisma,
- foliogramy
z rodzajami bibliografii,
- Słownik Języka Polskiego
|
metody:
pogadanka, elementy wykładu, prezentacja
formy: grupowa, indywidualna
|
5. Zwiedzamy bibliotekę. Praca
w czytelni |
szkoła podstawowa |
|
Ewa
Grabowska
|
uczeń:
- wie, jak zachowywać się
w bibliotece zgodnie z regulaminem;
- odróżnia wypożyczalnię od czytelni;
- umie korzystać
z napisów informacyjnych
w trakcie poruszania się po bibliotece;
- wie, jakie rodzaje zbiorów posiada biblioteka;
- wie, jakie informacje można znaleźć
w wypożyczalni,
a jakie w czytelni;
- wie, czym różni się katalog alfabetyczny od systematycznego;
- umie wymienić rodzaje katalogów;
|
- katalogi;
- encyklopedie, słowniki, leksykony;
- regulamin biblioteki, regulamin czytelni:
- meta plan,
- karty pracy,
- druki biblioteczne (karta biblioteczna, deklaracja, koszulka),
- tablica informacyjna do katalogu rzeczowego,
- plansze ze schematem UKD,
- wzory kart katalogowych
|
metody:
podająca, ćwiczeń, pogadanka, wywiad, ankieta
formy:
zbiorowa, indywidualna
|
6. Korzystamy
z katalogu alfabetycznego |
szkoła podstawowa |
Katalogi. System wyszukiwania danych |
Jolanta Wachnik |
uczeń:
- rozumie pojęcia: katalog biblioteczny, karta katalogowa;
- umie wyszukiwać książki w katalogu alfabetycznym;
- wie w jaki sposób są ułożone książki
w katalogu alfabetycznym;
- wie, jaką funkcję pełni katalog alfabetyczny
|
- katalog alfabetyczny,
- tablice ze wzorami karty katalogowej
|
metody:
pogadanka, pokaz
formy:
indywidualna, grupowa
|
7. Czytelnia
- miejsce pracy |
szkoła podstawowa |
|
Ewa Grabowska |
- zna i potrafi wymienić rodzaje słowników
i encyklopedii;
- zna regulamin czytelni;
- wie, jakie funkcje pełni czytelnia
i jakie rodzaje materiałów się
w niej znajdują
|
- encyklopedie, słowniki, leksykony,
- czasopisma,
- karty pracy:
- meta plan:
- regulamin czytelni
|
metody: ćwiczeń, wykład, pogadanka
formy:
zbiorowa, indywidualna
|
8. Źródła informacji
w bibliotece
- katalog alfabetyczny, systematyczny i przedmiotowy, kartkowa kartoteka zagadnieniowa
|
gimnazjum |
Katalogi. Kartoteki. System wyszukiwania danych |
Beata Adamus
Jolanta Wachnik
Sylwia Wydra
Dorota Filipczak
Renata Woźniakowska
Dorota Bańska |
uczeń:
- potrafi wymienić rodzaje katalogów;
- wie, do czego służą poszczególne katalogi i potrafi wyszukać w nich potrzebne mu informacje;
- zna wzór karty katalogowej
i potrafi wymienić jej elementy;
- wie, jak wygląda
i do czego służy rewers;
- umie przenieść dane z książek (elementy opisu katalogowego) na kartę katalogową
|
- książki dla dzieci i młodzieży,
- plansze ze wzorami kart katalogowych,
- plansza ze wzorem uproszczonej UKD;
- karty pracy,
- rewersy
|
metody:
ćwiczeń,
pogadanka, elementy wykładu, pokaz
formy:
indywidualna, grupowa, burza mózgów
|
9. Oblicza mediów |
gimnazjum |
Rodzaje mediów, ich istota
i zasady funkcjonowania. Funkcje
i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych i medialnych. Selektywność doboru informacji
w środkach masowego przekazu. Stronniczość przekazu |
Beata
Adamus
|
uczeń:
- potrafi zdefiniować terminy: media, massmedia,
radio, telewizja, prasa, internet;
- umie wymienić pozytywne
i negatywne strony mediów;
- potrafi określić, jakie zjawiska, dziedziny życia ukazują media
i jakie uczucia wzbudzają te przekazy;
- potrafi wymienić funkcje mediów;
- dzieli się własnymi spostrzeżeniami, co do oddziaływania mediów na odbiorcę
|
- karty pracy;
- projektor multimedialny;
- prezentacja
w Power Point,
- filmy: wiadomości
i reklamy na DVD,
- prasa, książki, kasety magnetofonowe, płyty DVD, radio
|
metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, burza mózgów, ćwiczenia
formy:
indywidualna, grupowa
|
10. Gazeta
i czasopismo jako źródło informacji |
gimnazjum
i szkoły ponad-gimnazjalne |
Wydawnictwa informacyjne. Czasopisma dziecięce
i młodzieżowe |
Dagmara Roszkowska |
uczeń:
- potrafi zdefiniować pojęcia: prasa, czasopismo, gazeta, periodyk;
- umie określić ,dla jakiego odbiorcy jest adresowane dane czasopismo
i jakiej dziedziny życia dotyczy;
- potrafi znaleźć
w prasie potrzebne mu informacje
|
- prezentacja
w Power Point;
- gazety
i czasopisma;
- karty pracy
|
metody:
pokaz, pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia
formy:
indywidualna, grupowa
|
11. Źródła informacji ekologicznej
|
gimnazjum |
Wydawnictwa informacji pośredniej |
Dagmara Roszkowska |
uczeń:
- potrafi wymienić
i scharakteryzować zadania biblioteki
z zakresu edukacji ekologicznej;
- umie korzystać
z wydawnictw multimedialnych, zwartych i ciągłych poświęconych środowisku przyrodniczemu;
- umie wyszukaćinformacje z dziedziny ekologii w wydawnictwach multimedialnych, zwartych
i ciągłych;
- dzieli się refleksją i własnymi spostrzeżeniami, dotyczącymi tego tematu:
- twórczo pracuje w grupie;
- potrafi wymienić elementy opisu bibliograficznego
|
- prezentacja,
- programy komputerowe: elektroniczne
i multimedialne atlasy, słowniki, encyklopedie dotyczące ekologii
i środowiska przyrodniczego,
- wydawnictwa zwarte, periodyki,
- karty pracy,
- plansze ze schematami opisu bibliograficznego
|
metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, ćwiczenia
formy:
indywidualna, grupowa
|
12. Jak korzystać ze słowników
i encyklopedii? |
gimnazjum |
Sylwia Brzeżańska |
Źródła informacji bezpośredniej |
uczeń:
- zna pojęcia: encyklopedia, leksykon, słownik, pagina, żywa pagina, indeks, spis treści;
- umie wyszukać potrzebne dla siebie zagadnienia;
- zna budowę
i zasady korzystania
z encyklopedii
i słowników;
- potrafi dobrać rodzaje wydawnictwa do określonej potrzeby informacyjnej;
- staje się samodzielnym użytkownikiem informacji oraz kształtuje nawyk sięgania po m.in. te wydawnictwa informacyjne
|
- tablice
z definicjami słowników, encyklopedii, leksykonów;
- tablice
z rodzajami encyklopedii
i słowników;
- komputer
i projektor;
- encyklopedie
i słowniki (ogólne
i specjalne)
w tradycyjnej formie
i multimedialne;
- karty pracy
|
metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, ćwiczenia
formy:
indywidualna, grupowa
|
13. " O słownikach, które są dobre na wszystko''
- słownik języka polskiego
|
gimnazjum |
Źródła informacji bezpośredniej |
Renata Woźniakowska |
uczeń:
- zna rodzaje słowników;
- zna pojęcia: hasło, artykuł hasłowy, kwalifikator, pagina, żywa pagina;
- zna słowniki języka polskiego
i umie z nich korzystać;
- potrafi rozwiązywać trudności językowe przy pomocy odpowiednich słowników
|
- tablice
z definicjami słowników, encyklopedii, leksykonów,
- tablice
z rodzajami słowników;
- słowniki języka polskiego
- karty pracy
|
metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, ćwiczenia
formy:
indywidualna, grupowa, burza mózgów
|