WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 1(17), MARZEC 2006PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2006 nr 1 | Plan wynikowy ...

Beata Adamus
nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim

 
  Plan wynikowy programu edukacji czytelniczej i medialnej realizowanego w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim w latach 2003-2005  
     
 

    Mierzenie jakości danej placówki ma na celu poprawę jej działań w danym obszarze. Poprawa jakości, wymaga dobrego planowania. Z kolei proces planowania powinien być dokładny. Aby spełniał to wymaganie, na początku należy rozważyć pożądane wyniki, czemu służy plan wynikowy.
    Przedstawiony poniżej plan wynikowy programu edukacji czytelniczej i medialnej realizowanego w naszej placówce może pełnić swego rodzaju rolę wskaźnika w mierzeniu jakości pracy BPP oraz badaniu stopnia realizacji celów i osiąganych wyników w pracy dydaktycznej biblioteki.

Plan wynikowy programu edukacji czytelniczej i medialnej realizowanego w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim w latach 2003-2005

 

Temat zajęć

 

Odbiorca

 

Treści kształcenia

 

Prowadząca

 

Oczekiwane efekty

 

Środki dydaktyczne

 

Stosowane metody
i formy pracy

 

1. Historia książki.

II-IV kl. gimn.

dzieje pisma
i książki

Aneta Gnyp

uczeń:
- rozumie znaczenie pojęć: zwój, kodeks, inkunabuła, e-book;
- rozumie zasady sporządzania książek
w starożytności, średniowieczu i
w czasach nowożytnych;
-rozumie trud ludzi kształtujących dzieje książki i wyczucie piękna

- starodruki;
- prezentacja
w Power Point;
- program multimedialny "Dzieje cywilizacji";
- komputer;
- multiprojektor;
- film DVD pt.
"Wynalazek druku" ;
- zdjęcia dotyczące historii książki;
- karta zrobiona na wzór karty papirusowej;
- książki współczesne z różnych dziedzin wiedzy,

formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna

metody: wykład, pokaz, pogadanka

2. Historia książki

V-VI kl. szkoły podstawowej

dzieje pisma
i książki

Sylwia Wydra

uczeń:
- potrafi wyjaśnić pojęcia: pismo, klinowe, hieroglify, papirus, skryba, pergamin, palimpsest, inicjał, iluminacja, książka rękopiśmienna;
- opisać poszczególne rodzaje materiału,
z którego wykonane były karty książki;
- wskazać różnice między książką rękopiśmienną
a drukowaną

- karty alfabetu hieroglificznego
i kartki
z wyrazami, które należy przedstawić za pomocą pisma hieroglificznego,
- karty terminów hieroglificznych
i kartki
z obrazkami służące dzieciom do znalezienia nazwy danego obrazka, posługując się rysunkami hieroglifów,
- kartki
z inicjałami do pokolorowania przez dzieci,
- kartki do narysowania własnych inicjałów,
- zagadki określające pojęcie książka,
- książki współczesne
z różnych dziedzin wiedzy,
- papirus, karta pergaminowa, zdjęcia dotyczące historii powstania papirusu, pergaminu, papieru oraz dziejów powstawania książki drukowanej,
- komputer, projektor

metody:
pogadanka, pokaz

formy:
indywidualna, pokaz

 

3. Opis bibliograficzny książek
i artykułów
z czasopism stosowany
w bibliografii załącznikowej

szkoły ponad-gimnazjalne

źródła informacji pośredniej

Ewa Binkiewicz

uczeń:
- zna i rozumie znaczenie pojęcia: bibliografia załącznikowa
- wie, co to jest opis bibliograficzny, oraz zna zasady jego sporządzania;
- rozumie konieczność ochrony prawa autorskiego;
- potrafi nazwać poszczególne elementy opisu bibliograficznego;
- potrafi sporządzić opis bibliograficzny: wydawnictw zwartych (pracy autorskiej
i zbiorowej), fragmentów wydawnictw zwartych, artykułów
w wydawnictwach zwartych
i ciągłych

- foliogramy ze wzorami opisów bibliograficznych: książki, fragmentu książki, odrębnej pracy opublikowanej
w pracy zbiorowej
- dokumenty do sporządzania opisów bibliograficznych: egzemplarze wydawnictw zwartych, czasopism, publikacji zawierających bibliografię załącznikową,
- rzutnik

metody:
pogadanka, pokaz, elementy wykładu

formy:
indywidualna, grupowa

4. Bibliografia źródłem informacji o piśmiennictwie

gimnazjum
i szkoły ponad-gimnazjalne

źródła informacji pośredniej

Ewa Binkiewicz

uczeń:
- wie, jakiego typu informacje można znaleźć
w bibliografii;
- zna różnicę między katalogiem
a bibliografią;
- potrafi samodzielnie przeprowadzić poszukiwania literatury;
- umie odszukać najważniejsze informacje, identyfikujące książkę lub artykuł
z czasopisma;
- potrafi wykonać skrócony opis bibliograficzy książki i artykułu
z czasopisma

- bibliografie: Przewodnik Bibliograficzny, Bibliografia Zawartości Czasopism
(z indeksami), wybrane bibliografie specjalne,
- plansze ze wzorami
i przykładami opisu bibliograficznego książki i artykułu
z czasopisma,
- foliogramy
z rodzajami bibliografii,
- Słownik Języka Polskiego

metody:
pogadanka, elementy wykładu, prezentacja

formy: grupowa, indywidualna

5. Zwiedzamy bibliotekę. Praca
w czytelni

szkoła podstawowa

 

Ewa
Grabowska

uczeń:
- wie, jak zachowywać się
w bibliotece zgodnie z regulaminem;
- odróżnia wypożyczalnię od czytelni;
- umie korzystać
z napisów informacyjnych
w trakcie poruszania się po bibliotece;
- wie, jakie rodzaje zbiorów posiada biblioteka;
- wie, jakie informacje można znaleźć
w wypożyczalni,
a jakie w czytelni;
- wie, czym różni się katalog alfabetyczny od systematycznego;
- umie wymienić rodzaje katalogów;

- katalogi;
- encyklopedie, słowniki, leksykony;
- regulamin biblioteki, regulamin czytelni:
- meta plan,
- karty pracy,
- druki biblioteczne (karta biblioteczna, deklaracja, koszulka),
- tablica informacyjna do katalogu rzeczowego,
- plansze ze schematem UKD,
- wzory kart katalogowych

metody:
podająca, ćwiczeń, pogadanka, wywiad, ankieta

formy:
zbiorowa, indywidualna

6. Korzystamy
z katalogu alfabetycznego

szkoła podstawowa

Katalogi. System wyszukiwania danych

Jolanta Wachnik

uczeń:
- rozumie pojęcia: katalog biblioteczny, karta katalogowa;
- umie wyszukiwać książki w katalogu alfabetycznym;
- wie w jaki sposób są ułożone książki
w katalogu alfabetycznym;
- wie, jaką funkcję pełni katalog alfabetyczny

- katalog alfabetyczny,
- tablice ze wzorami karty katalogowej

metody:
pogadanka, pokaz

formy:
indywidualna, grupowa

7. Czytelnia
- miejsce pracy

szkoła podstawowa

 

Ewa Grabowska

- zna i potrafi wymienić rodzaje słowników
i encyklopedii;
- zna regulamin czytelni;
- wie, jakie funkcje pełni czytelnia
i jakie rodzaje materiałów się
w niej znajdują

- encyklopedie, słowniki, leksykony,
- czasopisma,
- karty pracy:
- meta plan:
- regulamin czytelni

metody: ćwiczeń, wykład, pogadanka

formy:
zbiorowa, indywidualna

 

8. Źródła informacji
w bibliotece
- katalog alfabetyczny, systematyczny i przedmiotowy, kartkowa kartoteka zagadnieniowa

 

gimnazjum

Katalogi. Kartoteki. System wyszukiwania danych

Beata Adamus

Jolanta Wachnik

Sylwia Wydra

Dorota Filipczak

Renata Woźniakowska

Dorota Bańska

uczeń:
- potrafi wymienić rodzaje katalogów;
- wie, do czego służą poszczególne katalogi i potrafi wyszukać w nich potrzebne mu informacje;
- zna wzór karty katalogowej
i potrafi wymienić jej elementy;
- wie, jak wygląda
i do czego służy rewers;
- umie przenieść dane z książek (elementy opisu katalogowego) na kartę katalogową

- książki dla dzieci i młodzieży,
- plansze ze wzorami kart katalogowych,
- plansza ze wzorem uproszczonej UKD;
- karty pracy,
- rewersy

metody:
ćwiczeń,
pogadanka, elementy wykładu, pokaz

formy:
indywidualna, grupowa, burza mózgów

9. Oblicza mediów

gimnazjum

Rodzaje mediów, ich istota
i zasady funkcjonowania. Funkcje
i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych i medialnych. Selektywność doboru informacji
w środkach masowego przekazu. Stronniczość przekazu

Beata
Adamus

uczeń:
- potrafi zdefiniować terminy: media, massmedia,
radio, telewizja, prasa, internet;
- umie wymienić pozytywne
i negatywne strony mediów;
- potrafi określić, jakie zjawiska, dziedziny życia ukazują media
i jakie uczucia wzbudzają te przekazy;
- potrafi wymienić funkcje mediów;
- dzieli się własnymi spostrzeżeniami, co do oddziaływania mediów na odbiorcę

- karty pracy;
- projektor multimedialny;
- prezentacja
w Power Point,
- filmy: wiadomości
i reklamy na DVD,
- prasa, książki, kasety magnetofonowe, płyty DVD, radio

metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, burza mózgów, ćwiczenia

formy:
indywidualna, grupowa

10. Gazeta
i czasopismo jako źródło informacji

gimnazjum
i szkoły ponad-gimnazjalne

Wydawnictwa informacyjne. Czasopisma dziecięce
i młodzieżowe

Dagmara Roszkowska

uczeń:
- potrafi zdefiniować pojęcia: prasa, czasopismo, gazeta, periodyk;
- umie określić ,dla jakiego odbiorcy jest adresowane dane czasopismo
i jakiej dziedziny życia dotyczy;
- potrafi znaleźć
w prasie potrzebne mu informacje

- prezentacja
w Power Point;
- gazety
i czasopisma;
- karty pracy

metody:
pokaz, pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia

formy:
indywidualna, grupowa

11. Źródła informacji ekologicznej

 

gimnazjum

Wydawnictwa informacji pośredniej

Dagmara Roszkowska

uczeń:
- potrafi wymienić
i scharakteryzować zadania biblioteki
z zakresu edukacji ekologicznej;
- umie korzystać
z wydawnictw multimedialnych, zwartych i ciągłych poświęconych środowisku przyrodniczemu;
- umie wyszukaćinformacje z dziedziny ekologii w wydawnictwach multimedialnych, zwartych
i ciągłych;
- dzieli się refleksją i własnymi spostrzeżeniami, dotyczącymi tego tematu:
- twórczo pracuje w grupie;
- potrafi wymienić elementy opisu bibliograficznego

- prezentacja,
- programy komputerowe: elektroniczne
i multimedialne atlasy, słowniki, encyklopedie dotyczące ekologii
i środowiska przyrodniczego,
- wydawnictwa zwarte, periodyki,
- karty pracy,
- plansze ze schematami opisu bibliograficznego

metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, ćwiczenia

formy:
indywidualna, grupowa

12. Jak korzystać ze słowników
i encyklopedii?

gimnazjum

Sylwia Brzeżańska

Źródła informacji bezpośredniej

uczeń:
- zna pojęcia: encyklopedia, leksykon, słownik, pagina, żywa pagina, indeks, spis treści;
- umie wyszukać potrzebne dla siebie zagadnienia;
- zna budowę
i zasady korzystania
z encyklopedii
i słowników;
- potrafi dobrać rodzaje wydawnictwa do określonej potrzeby informacyjnej;
- staje się samodzielnym użytkownikiem informacji oraz kształtuje nawyk sięgania po m.in. te wydawnictwa informacyjne

- tablice
z definicjami słowników, encyklopedii, leksykonów;
- tablice
z rodzajami encyklopedii
i słowników;
- komputer
i projektor;
- encyklopedie
i słowniki (ogólne
i specjalne)
w tradycyjnej formie
i multimedialne;
- karty pracy

metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, ćwiczenia

formy:
indywidualna, grupowa

13. " O słownikach, które są dobre na wszystko''
- słownik języka polskiego

 

gimnazjum

Źródła informacji bezpośredniej

Renata Woźniakowska

uczeń:
- zna rodzaje słowników;
- zna pojęcia: hasło, artykuł hasłowy, kwalifikator, pagina, żywa pagina;
- zna słowniki języka polskiego
i umie z nich korzystać;
- potrafi rozwiązywać trudności językowe przy pomocy odpowiednich słowników

- tablice
z definicjami słowników, encyklopedii, leksykonów,
- tablice
z rodzajami słowników;
- słowniki języka polskiego
- karty pracy

metody:
pokaz, pogadanka, elementy wykładu, ćwiczenia

formy:
indywidualna, grupowa, burza mózgów

 
 

 

Plan wynikowy programu edukacji czytelniczej i medialnej realizowanego w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim w latach 2003-2005 / Beata Adamus // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 1/2006 (17) marzec. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2006. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2006/1/060104.htm. - ISSN 1732-7008