Temat: O reklamie papierosów.
Cel ogólny:
- kształcenie umiejętności krytycznego spojrzenia
na reklamę.
Cele szczegółowe - uczeń potrafi:
- ocenić treść reklamy,
- opisać obraz reklamy,
- wskazać perswazyjne przesłanie reklam,
- odróżnić przesłanie reklamy od obrazu ukazanego świata.
Środki dydaktyczne:
- reklamy prasowe.
Metody:
- praca w grupach,
- dyskusja.
Czas trwania: 45 minut
Przebieg zajęć:
Na kilka dni przed zajęciami prosimy uczniów o zgromadzenie reklam (w szczególności reklam papierosów)
Część wstępna:
- Lekcję rozpoczynamy od pytania: W których środkach masowego przekazu mamy do czynienia z reklamą?
- Na podstawie przyniesionych przez uczniów materiałów określamy, jakie produkty są najczęściej reklamowane.
- Zapis tematu lekcji.
Część zasadnicza:
- Podział klasy na cztery grupy (uczniowie wybierają lidera, sekretarza, sprawozdawcę). Każdy zespół otrzymuje kartę pracy.

- Prezentacja grup.
- Uczniowie próbują znaleźć wspólne cechy obrazów widniejących na reklamach.
- Zapis wniosków w zeszycie.
- Dyskusja: Jaką funkcje pełni reklama, co obiecuje tym, którzy palą papierosy? Do kogo jest adresowana?
Część podsumowująca:
- Informujemy uczniów, że nad przygotowaniem reklamy pracuje sztab bardzo dobrze opłacanych specjalistów. To, co my widzimy, jest wynikiem odpowiednio dobranych sygnałów, obraz i słowo tworzą wspólną całość, która głęboko zapada nam w pamięć, przenika do podświadomości.
- Każdy uczeń otrzymuje kartę, na której ma zaznaczyć odpowiedź na pytanie: Czy reklama zawsze mówi prawdę?
